2 maja był pierwszym dniem, w którym wydziały komunikacji wydawały nowe tablice rejestracyjne dla motoroweru. Dzięki wprowadzonym regulacjom możliwe jest uzyskanie dla motorowerów dedykowanych żółtych tablic. Tym samym luka, która funkcjonowała w przepisach od lat nareszcie została naprawiona. To dobra wiadomość dla 165 tys. uprawnionych zmotoryzowanych.
Żółte tablice rejestracyjne dla motoroweru już dostępne
Wraz z początkiem maja w życie weszły niektóre przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 31 sierpnia 2022 roku, które wprowadziły nowy typ tablic rejestracyjnych. Po latach apeli rządzący zdecydowali się wreszcie na uregulowanie sytuacji zabytkowych motorowerów, które jak dotąd nie miały dedykowanych żółtych „blach”. Do tej pory właściciele tego typu pojazdów niejako z przymusu korzystali z tablic przeznaczonych dla motocykli. Te z kolei często nie pasowały rozmiarem do niektórych modeli motorowerów, a zdaniem innych szpeciły pojazd.
Zgodnie z nowymi regulacjami żółte tablice rejestracyjne dla motorowerów wydawane są w dwóch sytuacjach. Właściciel musi udokumentować zgłoszenie pojazdu jako zabytkowy oraz posiadanie tablicy rejestracyjnej zabytkowej motocyklowej lub zwykłej „blachy” przeznaczonej dla motorowerów. W tym pierwszym przypadku możliwe jest nawet zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego. Przy zmianie z tradycyjnej białej tablicy urzędnik musi nadać nowy numer.
Nowe żółte tablice rejestracyjne dla motorowerów mają kształt prostokąta o wymiarach 14 cm i 11,4 cm. Tło jest rzecz jasna żółte, a czcionka czarna. Dodatkowo na tablicy widnieje dedykowana grafika zabytkowego jednośladu. Co istotne, wszystkie dotychczas wydana tablice rejestracyjne zachowują swoją ważność.
Co daje zarejestrowanie motoroweru jako zabytek?
Z danych uzyskanych przez Interię wynika, że nowe regulacje mogą dotyczyć nawet 165 tysięcy zmotoryzowanych. Tyle bowiem motorowerów z wiekiem powyżej 30 lat widnieje w ministerialnych rejestrach. Faktyczna liczba posiadaczy starych motorowerów, czy motorynek jest zapewne dużo większa. Niektórzy bowiem nadal posiadają takie pojazdy, które odziedziczyli po dziadku, czy znaleźli w otchłaniach starego zapuszczonego garażu. Często jednak takie motorowery nie są zarejestrowane i zgłoszone jako zabytek, a to uniemożliwia uzyskanie dla nich żółtych tablic.
Korzyści płynące z posiadania zabytkowego motoroweru jest kilka. Po pierwsze ich właściciele nie podlegają obowiązkowi wykonywania okresowych badań technicznych. Ponadto nie trzeba też zawracać sobie głowy ciągłością OC. Zgodnie z przepisami polisa musi być ważna jedynie wtedy, gdy motorower faktycznie rusza w drogę. Warto też zwrócić uwagę na wzrost wartości motoroweru z żółtymi blachami względem ich białych odpowiedników. Co więcej, już niedługo może się okazać, że posiadanie zabytkowego pojazdu będzie jednym ze sposobów na wjechanie do centrów niektórych polskich miast.