ecommerce Technologie Zagranica

Wszystkie serwisy chcą być jak TikTok. A TikTok chce być jak Amazon

Jerzy Wilczek
12.10.2022
Jerzy Wilczek
Jerzy Wilczek
12.10.2022
Wszystkie serwisy chcą być jak TikTok. A TikTok chce być jak Amazon

Jeszcze niedawno serwis kojarzył się głównie z filmikami tworzonymi przez najmłodszych twórców w sieci. Dziś jest już „pełnoprawnym” serwisem społecznościowym, a co będzie za moment? TikTok jak Amazon czy Allegro? Ostatnie ruchy giganta wskazują, że serwis widzi swoją przyszłość w ecommerce.

TikTok osiągnął ostatnio wiele sukcesów – na pewno stał się wiodącym serwisem społecznościowym z miliardem aktywnych użytkowników miesięcznie, przełamał dominację Amerykanów w branży i przekonał do siebie także starszych użytkowników.

Jak podają amerykańskie media, teraz TikTok wyraźnie zmierza w stronę ecommerce. Firma z Chin zamierza, na razie w USA, zbudować własną sieć logistyczną i własne magazyny. To odważny ruch, choć trzeba zaznaczyć, że serwis już od jakiegoś czasu idzie w stronę e-handlu.

Na wybranych rynkach oferuje na przykład usługę TikTok Shop, która umożliwia użytkownikom sprzedaż swoich produktów poprzez platformę. Własna sieć logistyczna i magazyny to jednak pójście kilkadziesiąt kroków dalej.

Ale jaki jest tu cel TikToka? To ostatecznie nie jest jasne. Jednak w ogłoszeniach o pracę, które ostatnio pojawiają się w USA, firma podkreśla, że chce „zbudować od podstaw łańcuchy dostaw”.

TikTok jak Amazon czy Allegro? To może być nowa socialmediowa rewolucja

TikTok pokazał już wielokrotnie, że trzeba go traktować poważnie. A media takie jak CNN wskazują, że podobną drogę przeszedł chociażby Amazon. Firma Jeffa Bezosa na początku przecież była małą platformą, która pozwalała ludziom ze sobą handlować. Aż postawiła na rozwój magazynów i sieci logistycznej – i stała się jedną z najpotężniejszych firm świata.

Wygląda więc na to, że chiński serwis chce grać w zupełnie innej – a może nawet zupełnie nowej – lidze. Media społecznościowe zarabiają głównie na reklamie. Idzie im świetnie dzięki bardzo szerokiemu dostępowi do danych. Ale żaden serwis społecznościowy (przynajmniej z tych dostępnych na Zachodzie) nie stał się jednocześnie potężną platformą e-handlową – mimo wielu prób zresztą.

Połączenie popularności platformy, dostępu do danych i szerokiej sieci logistycznej – to może być przepis na udane połączenie świata social media i ecommerce. Cóż, w momencie, gdy właściwie wszystkie platformy społecznościowe chcą być jak TikTok, sam TikTok idzie w zupełnie nowym kierunku.