Polski rynek samochodów używanych dynamicznie ewoluuje, a coraz większy udział zyskują pojazdy z napędem hybrydowym. Jak wynika z najnowszych danych CARFAX, już 3% spośród 23 milionów używanych samochodów w Polsce to hybrydy. Dla porównania, auta elektryczne stanowią jedynie 0,3% rynku, co pokazuje, że polscy kierowcy chętniej wybierają rozwiązania łączące napęd spalinowy z elektrycznym niż całkowicie bezemisyjne pojazdy.
Używana hybryda – statystycznie młodsza i mniej ryzykowna
Średni wiek używanego samochodu w Polsce to 15 lat, a jego przebieg wynosi około 220 tys. km. Dla porównania, statystyczna używana hybryda ma jedynie 4 lata i przejechane 99 tys. km. Co więcej, takie pojazdy są obarczone mniejszym ryzykiem zakupu. Podczas gdy 77% ogółu aut używanych wykazuje pewne zagrożenia (np. niejasną historię, nietypowe wskazania licznika czy wcześniejsze szkody), w przypadku hybryd ten odsetek wynosi tylko 41%.
Z drugiej strony, 33% używanych hybryd miało odnotowane uszkodzenia w historii, co jest wartością zbliżoną do średniej dla wszystkich aut używanych (39%). Oznacza to, że choć zakup używanej hybrydy jest bezpieczniejszy pod kątem historii pojazdu, to nie zwalnia to kupujących z konieczności dokładnej analizy raportu CARFAX przed podjęciem decyzji.
Toyota króluje wśród hybryd
Niepodważalnym liderem na rynku używanych hybryd w Polsce jest Toyota – aż 44% wszystkich aut z takim napędem pochodzi właśnie od tego producenta. Średni wiek Toyoty z napędem hybrydowym wynosi 4 lata, a jej przebieg to 122 tys. km. Kolejne miejsca zajmują:
- Audi – 8%, średni wiek: 3 lata, przebieg: 75 tys. km,
- Lexus – 6%, średni wiek: 5 lat, przebieg: 110 tys. km,
- BMW – 5%, średni wiek: 3 lata, przebieg: 62 tys. km,
- Mercedes – 5%, średni wiek: 2 lata, przebieg: 63 tys. km.
Co ciekawe, Toyota to jedyna marka, która pojawia się zarówno w zestawieniu najpopularniejszych używanych hybryd, jak i w ogólnej klasyfikacji wszystkich używanych aut w Polsce. W tej drugiej kategorii przoduje jednak Volkswagen (12%), za nim plasują się Opel (9%), Ford (7%), Toyota (7%) i Renault (7%).
Polacy wybierają hybrydy krajowe, a nie importowane
Jednym z ciekawszych trendów jest to, że jedynie 13% używanych samochodów hybrydowych w Polsce pochodzi z importu. Dla porównania, w przypadku wszystkich używanych aut w Polsce odsetek ten wynosi aż 59%. Ponadto, aż 65% używanych hybryd miało dotychczas tylko jednego właściciela, co znacząco przewyższa wartość dla ogółu samochodów używanych (16%). Może to sugerować, że hybrydy są kupowane z zamiarem dłuższego użytkowania, a ich posiadacze są bardziej świadomi i ostrożni w decyzjach zakupowych.
Mimo licznych rządowych programów promujących elektromobilność, używane auta elektryczne stanowią w Polsce zaledwie 0,3% rynku. W opinii Roberta Lewandowskiego z CARFAX Polska, problemem wciąż pozostaje infrastruktura i dominacja energetyki opartej na paliwach kopalnych. W efekcie, hybrydy pozostają bardziej optymalnym rozwiązaniem – zarówno pod względem kosztów użytkowania, jak i wpływu na środowisko.