Używana hybryda Toyoty stała się dla statystycznego Polaka takim „must have” jak klapki Kubota

Moto Zakupy Dołącz do dyskusji
Używana hybryda Toyoty stała się dla statystycznego Polaka takim „must have” jak klapki Kubota

Polski rynek samochodów używanych dynamicznie ewoluuje, a coraz większy udział zyskują pojazdy z napędem hybrydowym. Jak wynika z najnowszych danych CARFAX, już 3% spośród 23 milionów używanych samochodów w Polsce to hybrydy. Dla porównania, auta elektryczne stanowią jedynie 0,3% rynku, co pokazuje, że polscy kierowcy chętniej wybierają rozwiązania łączące napęd spalinowy z elektrycznym niż całkowicie bezemisyjne pojazdy. 

Używana hybryda – statystycznie młodsza i mniej ryzykowna

Średni wiek używanego samochodu w Polsce to 15 lat, a jego przebieg wynosi około 220 tys. km. Dla porównania, statystyczna używana hybryda ma jedynie 4 lata i przejechane 99 tys. km. Co więcej, takie pojazdy są obarczone mniejszym ryzykiem zakupu. Podczas gdy 77% ogółu aut używanych wykazuje pewne zagrożenia (np. niejasną historię, nietypowe wskazania licznika czy wcześniejsze szkody), w przypadku hybryd ten odsetek wynosi tylko 41%.

Z drugiej strony, 33% używanych hybryd miało odnotowane uszkodzenia w historii, co jest wartością zbliżoną do średniej dla wszystkich aut używanych (39%). Oznacza to, że choć zakup używanej hybrydy jest bezpieczniejszy pod kątem historii pojazdu, to nie zwalnia to kupujących z konieczności dokładnej analizy raportu CARFAX przed podjęciem decyzji.

Toyota króluje wśród hybryd

Niepodważalnym liderem na rynku używanych hybryd w Polsce jest Toyota – aż 44% wszystkich aut z takim napędem pochodzi właśnie od tego producenta. Średni wiek Toyoty z napędem hybrydowym wynosi 4 lata, a jej przebieg to 122 tys. km. Kolejne miejsca zajmują:

  • Audi – 8%, średni wiek: 3 lata, przebieg: 75 tys. km,
  • Lexus – 6%, średni wiek: 5 lat, przebieg: 110 tys. km,
  • BMW – 5%, średni wiek: 3 lata, przebieg: 62 tys. km,
  • Mercedes – 5%, średni wiek: 2 lata, przebieg: 63 tys. km.

Co ciekawe, Toyota to jedyna marka, która pojawia się zarówno w zestawieniu najpopularniejszych używanych hybryd, jak i w ogólnej klasyfikacji wszystkich używanych aut w Polsce. W tej drugiej kategorii przoduje jednak Volkswagen (12%), za nim plasują się Opel (9%), Ford (7%), Toyota (7%) i Renault (7%).

Polacy wybierają hybrydy krajowe, a nie importowane

Jednym z ciekawszych trendów jest to, że jedynie 13% używanych samochodów hybrydowych w Polsce pochodzi z importu. Dla porównania, w przypadku wszystkich używanych aut w Polsce odsetek ten wynosi aż 59%. Ponadto, aż 65% używanych hybryd miało dotychczas tylko jednego właściciela, co znacząco przewyższa wartość dla ogółu samochodów używanych (16%). Może to sugerować, że hybrydy są kupowane z zamiarem dłuższego użytkowania, a ich posiadacze są bardziej świadomi i ostrożni w decyzjach zakupowych.

Mimo licznych rządowych programów promujących elektromobilność, używane auta elektryczne stanowią w Polsce zaledwie 0,3% rynku. W opinii Roberta Lewandowskiego z CARFAX Polska, problemem wciąż pozostaje infrastruktura i dominacja energetyki opartej na paliwach kopalnych. W efekcie, hybrydy pozostają bardziej optymalnym rozwiązaniem – zarówno pod względem kosztów użytkowania, jak i wpływu na środowisko.