Nie wszyscy po wystawieniu recepty przez lekarza są świadomi tego, że w zależności od rodzaju leku, mają określony czas na jego wykupienie. Jakie są terminy realizacji recepty i co zrobić, gdy upłynie?
Terminy ważności recepty
Dla większości leków termin realizacji recepty wynosi 30 dni, na przykład po wystawieniu jej w szpitalu czy w przychodni. Podobnie sprawa wygląda w przypadku antybiotyków do stosowania zewnętrznego, czyli maści, płynów itp., a także wtedy, gdy trzeba wykupić okulary. Z kolei recepta na antybiotyki w formie zastrzyków czy do stosowania doustnego jest ważna tylko przez 7 dni od przygotowania jej przez lekarza. Jeśli chodzi o szczepionki, czas na ich wykupienie to 90 dni. Natomiast gdy lek musi być sprowadzony z zagranicy, termin ten wynosi 120 dni. Czas na zrealizowanie recepty elektronicznej (e-recepty) może wynosić nawet 365 dni, jeśli lekarz zaznaczy na niej taką opcję.
Warto wiedzieć, że 30 dni na zrealizowanie recepty należy rozumieć jako dni kalendarzowe. Włączają się do tego okresu wszystkie dni wolne od pracy. Po upływie tego czasu nie jest możliwe wydanie leku, nawet jeżeli wczoraj recepta była jeszcze ważna. Jedynym rozwiązaniem jest wizyta u lekarza i poproszenie go o przedłużenie terminu na jej zrealizowanie. Może to zrobić tylko ten medyk, który przepisał poprzednio leki – musi on skreślić poprzednią datę, dokonać wpisania nowej, podpisać dokument i przybić na nim pieczątkę.
E-recepta na lek stale zażywany przez aplikację mojeIKP
Istnieje możliwość zamówienia e-recepty na lek, który pacjent stale zażywa za pośrednictwem bezpłatnej aplikacji Ministerstwa Zdrowia IKP (Internetowego Konta Pacjenta). Zanim to nastąpi, konieczne jest wybranie przychodni oraz lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ). Można tego dokonać na wspomnianym koncie IKP bądź w czasie wizyty w placówce medycznej. W celu zamówienia leku przez mojeIKP, konieczne jest zalogowanie się na stronie, wejście w zakładkę „e-zdrowie” i wyszukanie wcześniej wystawionej e-recepty. Można pomóc sobie poprzez wpisanie nazwy przychodni czy nazwiska lekarza. Następnie trzeba kliknąć opcję „Zamów e-receptę” i wysłać prośbę o jej wystawienie. Możliwe jest dopisanie komentarza do zamówienia, który pomoże medykowi zapoznać się z sytuacją zdrowotną danej osoby. Internetowe Konto Pacjenta umożliwia również sprawdzenie statusu zamówienia. Jeśli nie jest jeszcze w trakcie weryfikacji przez lekarza, można je anulować.
Ważne jest dopilnowanie ważności recepty, aby nie musieć dwukrotnie spotykać się z lekarzem bądź umawiać się na teleporadę. Jeśli lek nie jest dostępny w aptece albo jest go za mało niż farmaceuta powinien wydać, należy dowiedzieć się czy będzie dostarczony zanim recepta się przeterminuje. Ważny jest wówczas dzień odbioru medykamentu, a nie data złożenia zamówienia.