Na polskim rynku dominują samochody sprowadzane z zagranicy, które często przekraczają "magiczną granicę" 200 000 km przebiegu, stając się tym samym mniej atrakcyjne dla potencjalnych nabywców.

Analiza 2,4 miliona transakcji samochodowych w Polsce wskazuje, że około 70% wszystkich pojazdów sprzedanych w 2023 roku pochodziło z importu. Ten trend podkreśla uzależnienie polskiego rynku od używanych samochodów z innych krajów, gdzie nie brakuje pojazdów z wysokim przebiegiem, często wykraczającym poza granicę 214 000 km.
No i jakie są te samochody z importu?
Dane CARFAX ujawniają, że około 5% badanych pojazdów posiadało niespójny przebieg, sugerujący nieuczciwe praktyki, takie jak cofanie liczników. Co więcej, aż 42% analizowanych samochodów niosło ze sobą ryzyko związane z wcześniejszymi wypadkami, uszkodzeniami czy kwestiami prawnymi, co powinno być sygnałem ostrzegawczym dla kupujących.
Średni wiek pojazdów zmieniających właścicieli w Polsce w 2023 roku wynosił 11,6 lat, co odpowiada średniej europejskiej. Jednak prawie połowa z nich (44%) miała 15 lat lub więcej, co zwiększa ryzyko konieczności drogich napraw i konserwacji, a także spotkania z ukrytymi problemami, takimi jak manipulacje przebiegiem czy naprawy powypadkowe.
Wśród marek samochodów najczęściej zmieniających właścicieli, przodują niemieckie produkcje: Volkswagen (10% transakcji), Opel (8%), Ford (7%), oraz Audi (7%). Te statystyki nie tylko odzwierciedlają popularność niemieckich marek na polskim rynku, ale również wskazują na stały popyt na pojazdy z tego kraju.
Nie ma w tym nic złego, ale trzeba być uświadomionym
Frank Brüggink, założyciel i dyrektor zarządzający CARFAX Europe, podkreśla, że pojazdy z wcześniejszymi uszkodzeniami mogą być bezpiecznie użytkowane, o ile zostały naprawione profesjonalnie. Niestety, często zdarza się, że takie informacje są ukrywane przed kupującym, co może prowadzić do nieprawidłowego ustalania wartości pojazdu, a w skrajnych przypadkach – do zagrożeń bezpieczeństwa.
W obliczu opisanych wyzwań, firma zaleca potencjalnym nabywcom dokładne sprawdzenie historii pojazdu, przeprowadzenie jazdy próbnej oraz kontrolę stanu technicznego w niezależnym warsztacie przed dokonaniem zakupu. Takie środki ostrożności mogą pomóc uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i zapewnić bezpieczeństwo oraz satysfakcję z użytkowania pojazdu na lata.
W świetle przedstawionych danych, polski rynek samochodów używanych w 2023 roku oferował szeroki wachlarz możliwości, ale również stawiał przed kupującymi szereg wyzwań. Z drugiej strony, pisaliśmy dziś przecież, że Polacy pokochali leasing. Oj, ciężko nam będzie wypełnić ekologiczne agendy.
zobacz więcej:
30.06.2025 20:19, Rafał Chabasiński
30.06.2025 16:17, Rafał Chabasiński
30.06.2025 15:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 13:30, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 12:55, Mateusz Krakowski
30.06.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 10:57, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 10:51, Rafał Chabasiński
30.06.2025 10:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 9:17, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 8:30, Rafał Chabasiński
30.06.2025 8:07, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 7:02, Aleksandra Smusz
30.06.2025 5:57, Rafał Chabasiński
29.06.2025 18:00, Rafał Chabasiński
29.06.2025 14:36, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 12:35, Joanna Świba
29.06.2025 10:32, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 9:31, Rafał Chabasiński
29.06.2025 8:17, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 7:20, Rafał Chabasiński
29.06.2025 6:29, Miłosz Magrzyk
28.06.2025 19:08, Mateusz Krakowski
28.06.2025 16:05, Mateusz Krakowski