Wielka awaria w polskich bankach? Rano wydawało się, że problemy mają jedynie klienci PKO BP. Teraz okazuje się, że podobno zgłaszają je również klienci Santandera, mBanku, ING, Pekao czy Aliora – choć głównie w kontekście problemów z BLIK-iem. Nieoficjalne doniesienia mówią o możliwym ataku rosyjskich hakerów na jeden z banków, ale jego przedstawiciele nie potwierdzają tej informacji.
Wielka awaria w polskich bankach. Okazuje się, że problem mają nie tylko klienci PKO BP
Klienci PKO BP skarżyli się rano – ok. godz. 8.00 – na problemy w korzystaniu z bankowości mobilnej. W komentarzach pod profilem banku w mediach społecznościowych klienci podawali, że mają problem m.in. z korzystaniem z iPKO, IKO czy Inteligo. Pojawiały się również głosy klientów, którzy nie mogli skorzystać z BLIK-a. Bank zareagował jednak stosunkowo szybko, a problemy w logowaniu do serwisów instytucji miały ustąpić – tak przynajmniej twierdził bank w komunikacie przesłanym w odpowiedzi na pytania redakcji „BI”. W praktyce jednak teraz pojawiają się problemy z wejściem na stronę główną banku.
Sęk w tym, że później okazało się, że nie tylko klienci PKO BP muszą mierzyć się z trudnościami. Ok. godz. 10-11 pojawiły się doniesienia o kolejnych problemach – tym razem użytkowników innych banków. Trudności te są związane głównie z płatnościami BLIK-iem. Problemy potwierdzili zresztą przedstawiciele systemu. Na razie jednak nie wiadomo, co jest przyczyną awarii, ani jak szybko zostanie usunięta.
Szanowni Państwo,
Odnotowujemy czasowe problemy z funkcjonowaniem BLIKA. Pracujemy intensywnie nad tym, aby usługa działała bez zakłóceń. Będziemy na bieżąco przekazywać informacje o sytuacji. Przepraszamy za utrudnienia.— BLIK (@BLIKmobile) April 17, 2023
Klienci skarżą się, że nie mogą dokończyć zakupów online czy kupić biletów na pociąg. Problemy mają mieć zarówno klienci mBanku, Santandera, Aliora, ING, Millennium czy Pekao. W przypadku tego ostatniego pojawiła się zresztą nieoficjalna informacja o cyberataku rosyjskiej grupy hakerskiej. Takie doniesienia podaje portal check-host.net. Bank jednak nie potwierdza tych doniesień. W dodatku przedstawiciele biura prasowego banku twierdzą, że obecnie problemy już nie występują. Przedstawiciele banków twierdzą zresztą, że obecnie występują jedynie problemy z BLIK-iem, a problem leży po stronie operatora.
Wielka awaria w polskich bankach: na co jeszcze skarżą się klienci?
Czy jednak w przypadku pozostałych banków problemy z płatnościami BLIK są jedynymi, na jakie skarżą się klienci? Na przykład niektórzy klienci Santander Bank Polska twierdzą, że niemożliwa jest też płatność kartami (choć pracownicy banku tego nie potwierdzają). Z kolei klienci Pekao skarżyli się na niemożność wykonania przelewów złotówkowych.