Listopadowe przeceny to okres wzmożonego ruchu w ecommerce. Dzieje się tak nie tylko z racji przygrywki przed świątecznymi promocjami, ale także z uwagi na zwyczaj „Czarnego Piątku”, który przyjął się także w Polsce. Tylko jak sklepy internetowe mogą wykorzystać Black Friday w pełni? Kilka rad w tej kwestii ma OVHcloud.
Kryzys uderzył w nas wszystkich, ale ecommerce pozostaje w stosunkowo dobrej kondycji
Koniec roku to prawdziwy sezon okazji. Nie chodzi nawet o konsumentów, którym sklepy internetowe oferują szereg atrakcyjnych promocji z okazji Black Friday i później przed świętami Bożego Narodzenia. To przede wszystkim czas wzmożonej pracy dla ecommerce. Jeżeli danej witrynie uda się wykorzystać Black Friday w pełni, to może liczyć na zauważalnie wyższe zyski. Łatwiej jednak powiedzieć, niż zrobić. Na szczęście OVHcloud ma kilka rad w tej kwestii.
Przede wszystkim, tegoroczny Black Friday najprawdopodobniej nie będzie przypominać poprzednich. Zmieniły się w końcu okoliczności. Czasy pandemicznej hossy i dobrej koniunktury gospodarczej minęły. Ostatnie miesiące roku upływają pod znakiem galopującej inflacji, kryzysu energetycznego, wojny w Ukrainie i ogólnej niepewności. Oznacza to dwie istotne kwestie. Z jednej strony konsumenci stali się bardziej ostrożni w podejmowaniu decyzji zakupowych. Z drugiej zaś same sklepy internetowe mają ograniczone możliwości w oferowaniu swoim klientom dostatecznie atrakcyjnych promocji.
Wciąż jednak branża ecommerce ma ogromny potencjał wzrostowy. Aż 77 proc. Polaków korzysta z Internetu, a do regularnych zakupów w sieci przyznaje się aż 47 proc. dorosłych. Sama branża rośnie w szybkim tempie, zwłaszcza w porównaniu z resztą gospodarki. Cały sektor ecommerce w Polsce był w 2021 r. wart 92 mld zł. Przed kryzysem inflacyjnym eksperci zakładali, że do 2026 r. może osiągnąć wartość rzędu 162 mld zł. Teraz spodziewane tempo rozwoju branży zauważalnie spadło. Nie oznacza to jednak, że klienci odwrócili się od zakupów online. Rynek po prostu uległ pewnym zmianom.
Wykorzystanie Black Friday bez uwzględnienia inflacyjnej zmiany w mentalności konsumentów będzie bardzo trudne
Przede wszystkim, w tym roku statystyczny polski konsument zamierza wydać mniej pieniędzy na podarunki. 81 proc. respondentów deklaruje poszukiwanie tańszych zamienników produktów, które zamierzali sprezentować bliskim wcześniej. W tym roku polowanie na okazje ma innych charakter. Klienci będą chcieli zapłacić jak najmniej, a nie kupić jak najwięcej w ramach ustalonego budżetu. Nie jest przy tym tajemnicą, że obniżki proponowane z okazji Black Friday przez sklepy internetowe niekoniecznie można nazwać „oszałamiającymi”.
Jak więc w takich warunkach wykorzystać Black Friday w pełni? OVHcloud zwraca uwagę na to, że to nie oferowane ceny muszą decydować o sukcesie danego sklepu. Na ten swoisty paradoks wskazuje Robert Paszkiewicz, VP OVHcloud CEE.
Większość konsumentów, jak co roku, będzie polować na najlepsze okazje. Tym razem, chcąc oszczędzić jak najwięcej, ze względu na sytuację ekonomiczną, klienci mogą być jeszcze bardziej czujni i przeglądać większą niż standardowo liczbę ofert w poszukiwaniu tej najbardziej korzystnej. To wielka szansa dla sklepów internetowych, gdyż nawet te mniej popularne mogą stać się finalnie pierwszym wyborem, ale jednocześnie w naturalny sposób zwiększy to ruch internetowy w wielu witrynach. W efekcie może się okazać, że to nie najniższa cena zadecyduje o sukcesie danego sklepu, ale fakt, czy się w ogóle otworzy.
W tych warunkach dobrze zoptymalizowana, szybko ładująca się witryna, gotowa na przyjęcie dużego ruchu będzie z całą pewnością mogła realizować większą ilość transakcji, zmykając Black Friday z lepszym bilansem
Innymi słowy: pogłębione poszukiwania najlepszej oferty przez konsumentów mogą sprzyjać mniejszym sklepom internetowym. Warunkiem jest jednak to, by strona techniczna ich serwisu wytrzymała zwiększony ruch oraz większą liczbę transakcji. Nawet niewielkie opóźnienia mogą skutecznie zniechęcić klienta do naszej witryny i skłonić go do szukania szczęścia gdzie indziej.
By wykorzystać Black Friday w pełni, sklep internetowy powinien zwrócić uwagę na aspekt techniczny działalności
Powyższe nie oznacza jednak, że większe serwisy tracą swoją zwyczajową przewagę związaną z efektem skali. Cały czas liderzy rynku mają możliwości pozwalające im utrzymać dotychczasową pozycję. Sprawniej idzie im obniżanie marży, czy przerzucanie części kosztów na sprzedających. Mniejsi gracze wciąż mogą wykorzystać Black Friday, jednak wymaga to od nich nieco więcej wysiłku.
Sklepy internetowe powinny zadbać o dobre pozycjonowanie i promowanie ofert. W końcu klient nie kupi naszego produktu, jeżeli nie będzie w stanie go znaleźć. W dzisiejszych czasach umiejętność właściwego eksponowania oferty w wyszukiwarce Google jest czynnikiem absolutnie kluczowym. Nasza witryna powinna być dobrze zorientowana pod urządzenia stacjonarne i mobilne. Powinniśmy zadbać o obecność w porównywarkach cen, eksponować naszą ofertę w platformach społecznościowych. Nie powinniśmy także w żaden sposób utrudniać pracy botom Google.
OVHcloud zaleca także wyskalowanie witryny przed Black Friday. Chodzi właśnie o to, by infrastruktura sieciowa naszego sklepu internetowego była gotowa na przyjęcie większego niż zazwyczaj ruchu. Powinniśmy być w stanie zapewnić naszym użytkownikom taki sam komfort korzystania z serwisu, jaki oferujemy na co dzień. Jeżeli możemy uzyskać jeszcze lepszy, to Black Friday jest dobrym momentem, by się na to zdecydować. Dlaczego to takie ważne? OVHcloud zwraca tutaj uwagę na zasadę kilku sekund: jeżeli w tym czasie strona się nie załaduje, to klient po prostu sobie pójdzie.
Kolejną sugestią jest remarketing. Nawet stałym klientom warto od czasu do czasu przypomnieć o naszym sklepie i zwrócić ich uwagę na naszą aktualną ofertę oraz promocje. W okresie Black Friday powinniśmy także uruchomić kody rabatowe. Dodatkowa zachęta do zrobienia zakupów może w przypadku wielu klientów zdecydować o dokonaniu przez nich zakupu. Ewentualne koszty takiego posunięcia odbijemy sobie, zwiększając wolumen sprzedaży.
OVHcloud zwraca także uwagę na usprawnienie komunikacji z klientami. W tak newralgicznym okresie nie powinniśmy zbłąkanych wiadomości od klientów, czy martwych profili w mediach społecznościowych. Chodzi o wiarygodność naszej witryny.