Powszechnie wiadomo, chociaż niektórzy kierowcy w dalszym ciągu nie zdają sobie z tego sprawy, że prawo jazdy kat. B samo z siebie uprawnia do kierowania, abstrahując od samochodów, dwoma rodzajami jednośladów — motorowerami i niektórymi motocyklami. Warto więc spojrzeć na wypadki kierowców motocykli do 125 cm³.
Wypadki kierowców motocykli do 125 cm³
Jak powszechnie wiadomo, od 2014 r. obowiązują pewne, korzystne dla kierowców przepisy. Według owych, każdy, kto ma prawo jazdy kat. B, może również poruszać się niektórymi jednośladami. Prawo jazdy kat. B uprawnia bowiem do poruszania się motorowerem (kiedyś wymagane było jedynie ukończenie 18 lat), a także motocyklem o pojemności skokowej silnika do 125 cm³.
W pierwotnym ujęciu powyższych regulacji kierowca, posiadający uprawnienia kategorii B, mógł poruszać się jedynie motocyklem z automatyczną skrzynią biegów, ale rządzący odeszli od tego pomysłu. Obecnie wymogami, determinującymi o możliwości poruszania się motocyklem na podstawie prawa jazdy kategorii B jest pojemność skokowa silnika — wspomniane 125 cm³, a także moc silnika – 11 kW oraz stosunek mocy do masy, który nie może przekroczyć 0,1 kW/kg masy własnej.
Początkowo pomysł umożliwienia prowadzenia jednośladów bez szczególnych, niemal kierunkowych uprawnień, budził szereg kontrowersji. Poniekąd zresztą słusznych.
Motocykl na kat. B
Istnienie w polskim prawie takiej możliwości w praktyce oznacza, że osoby, które nigdy w życiu nie jechały motocyklem, mogą legalnie kupić i korzystać z jednośladu, który może poruszać się z prędkością nawet wyższą niż 150 km/h. Wskazywano, że nie jest to zbyt bezpieczne i stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa, życia i zdrowia, a także postrzegania środowiska motocyklistów per se.
Serwis InfoCar przeanalizował dane przedstawiające wypadki kierowców motocykli o pojemności do 125 cm³. Wyniki mogą dla niektórych okazać się zaskakujące. Dlaczego? Okazuje się, że w 2016 r. kierowcy 125-tek spowodowali 172 wypadków drogowych, co nie stanowi nawet 1% wypadków w ogóle. W tych wypadkach życie straciło 16 osób, a rannych zostało 176 osób. Warto również spojrzeć na udział w wypadkach kierowców motocykli do 125 cm³ spośród wszystkich kierowców jednośladów. Jak się okazuje, jest to jedynie 17%.
Warto zauważyć, że najnowszy raport odnosi się do roku 2016, a także nie bierze pod uwagę tego, na podstawie jakich uprawnień sprawcy wypadków korzystają z jednośladów. Niezależnie od tego trzeba zauważyć, że statystyki wypadków nie są w żadnym stopniu alarmujące, toteż umożliwienie poruszania się motocyklem osobom, mającym uprawnienia kategorii B, nie wywołało żadnej drogowej katastrofy.