Z miesiąca na miesiąc sklepy żwawo czyszczą nasze kieszenie. Autorzy raportu, ASM Sales Force Agency, prześledzili ceny produktów w sklepach kilkunastu sieci. Efekty ich pracy znalazły się w czerwcowym Badaniu i Raporcie „Koszyk Zakupowy”. Niestety wyniki są dalekie od optymizmu. Ceny w sklepach nadal są wysokie.
Inflacja i wysokie ceny w sklepach – wróg publiczny numer jeden
Średnia cena koszyka zakupowego w czerwcu 2023 roku wyniosła 297,37 zł, co oznacza, że wzrosła o ponad 2 zł w porównaniu do maja. W czerwcu za zakupy płaciliśmy 18,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Cena podstawowych zakupów spożywczych wzrosła rok do roku o ponad 50 zł. Najtańszy zestaw produktów był droższy o 20 proc., a najdroższy o 26 proc. Ceny zakupów online były wyższe o ponad 100 zł w porównaniu do najtańszej sieci. Jak twierdzi Sławomir Dudek, szef Instytutu Finansów Publicznych, inflacja to wróg publiczny numer jeden, który niszczy gospodarkę i pochłania nasze oszczędności.
Jak podał NBP, w maju 2023 inflacja po wyłączeniu cen żywności i energii wyniosła 11,5 proc. r/r. Z kolei wskaźnik CPI w analizowanym okresie wyniósł 13 proc. r/r.
Najtańsze sklepy: Auchan na czele
Auchan to sklep, w którym – spośród wziętych pod uwagę w zestawieniu – za zakupy zapłacimy najmniej. Ta sieć, jeśli chodzi o najtańsze zakupy, utrzymuje się na pozycji lidera od początku roku. Koszt koszyka zakupowego ASM w sklepach Auchan wyniósł 241,28 zł. Różnice w średniej cenie koszyka między Auchan a drugim (Lidlem) i trzecią (Biedronką) wyniosły odpowiednio 10,84 zł i 13,86 zł. Na dalszych miejscach znalazły się: Selgros, Makro, Aldi, Kaufland, Dino, Carrefour i E.Leclerc. Najdrożej wśród miejsc ujętych w rankingu było w sklepie internetowym e-grocery. Tu za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić aż 345,17 zł. Nieco taniej było w Netto (321,74 zł), Polomarkecie (317,61 zł) i Intermarché (314,18 zł).
Inflacja oficjalnie spada, a w sklepach ceny nadal są wysokie
Zbigniew Sierocki, dyrektor w ASM Sales Force Agency, zauważył, że mimo oficjalnej informacji o spadku inflacji według danych GUS, klienci nadal zmagają się z drożyzną w sklepach. Jego zdaniem w najbliższych tygodniach największe sieci mogą prowadzić aktywną politykę cenową. Na czym będzie ona polegała? Na to pytanie trudno odpowiedzieć jednoznacznie. Sklepy mogą na przykład oferować promocje mające na celu zwiększenie sprzedaży i przyciągnięcie nowych klientów.