Gemius (międzynarodowa firma badawcza) opracował obszerny raport „E-commerce w Polsce w 2019 r”. Celem badania było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z zakupami on-line. Jest czemu się przyglądać bo z 38,4 mln populacji aż 27,5 miliona to użytkownicy internetu. Zakupy internetowe zadeklarowało aż 62% internautów. W porównaniu z zeszłym rokiem nastąpił wzrost o 6%.
Zakupy internetowe – jakie są nasze zwyczaje?
Nie ma większego wpływu na nasz wybór formy zakupów wykształcenie i wiek. W zasadzie w grupie kupujących on-line jest tylko niewielka przewaga osób poniżej 50 roku życia z wyższym wykształceniem, która ocenia dobrze swoją sytuację materialną.
Okazuje się, że najchętniej kupujemy przez internet po prostu odzież. Poza tym dodatki, akcesoria, także obuwie, książki, płyty oraz kosmetyki/ perfumy, sprzęt RTV/AGD, bilety do kina/teatru.
Bardzo często także sięgamy przez Internet po produkty farmaceutyczne, telefony, smartfony i tablety. Poza tym kupujemy podróże, robimy rezerwacje.
Pamiętamy także o naszych milusińskich kupując on-line artykuły dziecięce. W obrębie naszych zainteresowań są także meble oraz wystrój wnętrz.
Dlaczego kupujemy przez Internet?
Internauci, którzy robią zakupy on-line przede wszystkim cenią sobie wygodę. Poza tym zakupy są wg nich mało skomplikowane, jest duży wybór i często atrakcyjne ceny. Kupujemy głównie na polskich stronach internetowych (6 na 10 kupujących), a na stronach zagranicznych robią zakupy przede wszystkim młodzi ludzie do 24 roku życia.
Jeżeli chodzi o sposób dostawy to najchętniej wybierzemy kuriera, a zaraz po nim paczkomat.
Wybierając zakupy zwracamy uwagę na atrakcyjną ceną produktu, niskie koszty przesyłki oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia.
Co jeszcze mówi raport?
Kupujemy przez laptopa albo smartfona (młodzi w wieku 15-24 lat). Internauci częściej robiliby zakupy online gdy sprzedawca zaoferowałby niższe koszty dostawy oraz niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych .
Spontaniczna rozpoznawalność serwisów e-commerce daje pierwsze miejsce Allegro (80%), zaraz za nim jest Olx (39%), Zalando (17%), AliiExpress (13%), Ceneo (10%). Allegro pełni nieco inną rolę niż dawniej, ponieważ coraz mniej jest na nim aukcji, a coraz więcej ofert sklepów, które rozszerzają swój kanał sprzedaży.
Najbardziej rozpoznawalne serwisy internetowe sprzedające art. spożywcze to Tesco, Allegro, Auchan, Carrefour, Lidl.
Z zakupami on-line sprzętu RTV i AGD kojarzy nam się – RTV Euro AGD, Media Markt, Media Expert, Allegro, Neonet, Ole Ole.
Spontaniczna znajomość sklepów on-line z perfumami/drogerie daje pierwszeństwo Rossmannowi, na kolejnym miejscu są: Douglas, Iperfumy, Sephora.
Najcześciej korzystamy przy zakupach przez Internet z następujących firm kurierskich: DPD, DHL, IN-Post, Pocztex, UPS.
Kto nie robi zakupów przez Internet?
37% ankietowych internautów deklaruje że nie decyduje się na zakupy on-line, bo woli osobiście obejrzeć produkt przed jego zakupem. Z kolei osoby po 50-stce mają obawy przez problemami z gwarancją oraz są przyzwyczajeni do zakupów tradycyjnych.
Lubimy robić zakupy internetowe, jednak czasami napotykają nas pewne problemy. Zbyt długo oczekujemy na dostawę, koszty dostawy są zbyt wysokie, czasami nie jesteśmy zadowoleni z oczekiwanych produktów.
Sprzedawcy są coraz bardziej świadomi mocy sprzedaży internetowej i oferują w sieci wiele produktów. Mamy coraz częściej do czynienia z profesjonalnymi sklepami internetowymi, gdzie są opisane rzeczowo kategorie, a opis produktu to nie jest czysta kopia opisu producenta. Należy oczekiwać, że tendencja wzrostu sprzedaży on-line będzie się utrzymywać.