Przed wyjazdem na miesiąc miodowy pamiętaj, by zaktualizować wpis w CEIDG

Firma Państwo Prawo dołącz do dyskusji (15) 15.01.2022
Przed wyjazdem na miesiąc miodowy pamiętaj, by zaktualizować wpis w CEIDG

Patryk Wieczyński

Każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę, że musi aktualizować swoje dane w CEIDG za każdym razem, kiedy zajdą jakieś istotne zmiany w działalności jego firmy. Jednak wielu może być zaskoczonym, że takiego wpisu trzeba dokonać także wtedy, kiedy postanowiliśmy wziąć ślub. I mamy zaledwie siedem dni na zgłoszenie rozdzielności majątkowej w CEIDG lub tego, że będziemy mieli majątek wspólny.

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to system, w którym znajdują się informacje o każdym przedsiębiorcy w kraju. To z niego można się dowiedzieć, jaki NIP ma dana firma, czym głównie się zajmuje oraz czy np. nie zawiesił akurat działalności.

Informacje w tej bazie muszą być zawsze aktualne, dlatego przedsiębiorca ma obowiązek je aktualizować za każdym razem, kiedy to się zmieni. Zakres tych danych jest jednak spory i obejmuje wiele kwestii. Od tak oczywistych, jak zmiana adresu, formy opodatkowania, aktualizacja rachunku bankowego lub zmiany kodów PKD, które informują, czym zajmuje się firma, po te mniej jasne.

Zgłoszenie rozdzielności majątkowej w CEIDG jest obowiązkowe, a łatwo o tym zapomnieć

Jedną z informacji, o której aktualizacji często można zapomnieć, jest kwestia małżeńskiej wspólnoty majątkowej. Podczas zakładania firmy każdy z przedsiębiorców musiał wybrać, czy ma rozdzielność majątkową, wspólnotę majątkową czy też ta kwestia go nie dotyczy.

Oznacza to, że jeżeli przedsiębiorca weźmie ślub, to zanim jeszcze uda się w podróż poślubną, to najpierw powinien odwiedzić rządowe serwery, by tą radosną nowiną podzielić się z urzędnikami. Na aktualizację takiej informacji jest bowiem zaledwie siedem dni od wystąpienia zdarzenia, dlatego warto zrobić to jak najszybciej.

Oczywiście aktualizowanie tego typu wpisów nie dotyczy tylko nowożeńców, ale też takich przedsiębiorców, którzy na przykład zdecydowali się z żoną lub mężem ustalić rozdzielność majątkową. Każda zmiana tego typu powinna być odnotowana w CEIDG.

Dobrą informacją jest natomiast to, że z przeprowadzeniem aktualizacji takiego wpisu powinien sobie bez problemu poradzić każdy samodzielnie. Wystarczy bowiem profil zaufany, by zalogować się na konto przedsiębiorcy i tam poprzez generator przeklikać odpowiednie zmiany, a potem je zaakceptować. Oczywiście zawsze można też to zrobić tradycyjnie, poprzez papierowy formularz, ale w dzisiejszych czasach, kiedy praktycznie każdy ma już profil zaufany, warto się z nim zaprzyjaźnić. Zwłaszcza że coraz więcej komunikacji z urzędami opiera się już na wymianie elektronicznych wiadomości.

Niestety, wpisanie informacji o intercyzie w CEIDG nie chroni bezwarunkowo majątku naszej drugiej połówki

Dlaczego trzeba informować innych przedsiębiorców o tym, jaki mamy status małżeńskiej wspólnoty majątkowej? Głównie chodzi tu o kwestie dotyczące ewentualnego dociekania należności.

Nie jest to jednak takie proste, że wystarczy wpis do CEIDG o intercyzie, by się nie obawiać, że w przypadku, gdyby pojawiły się u nas długi, to majątek żony lub męża jest w pełni chroniony. Aby mieć taką pewność, trzeba drugą stronę danej umowy poinformować już w momencie jej podpisywania, że mamy taką rozdzielność.

Chociaż mogłoby się wydawać, że taka informacja jest zbędna, kiedy dane te są podane w oficjalnym, państwowym rejestrze, to jednak w ustawach brakuje jasnego zapisu, który zrównałby ujawnienie danych w CEIDG z kwestią poinformowania osób trzecich o rozdzielności majątkowej. Oznacza to, że dla własnego bezpieczeństwa lepiej o tym informować jeszcze raz, w treści samej umowy. W innym wypadku może się okazać, że nawet intercyza nie pozwoli na uchronienie majątku żony lub męża przed spłatą długu danego wierzyciela.

Pozostaje więc pytanie, po co w takim razie w CEIDG wymagana jest informacja o ewentualnej intercyzie, skoro i tak nie jest to jednoznaczne z poinformowaniem o tym innych przedsiębiorców. Niestety nikt nie zna na to odpowiedzi. Nie zmienia to faktu, że nadal właściciele małych firm muszą takie informacje przekazywać.