Wspólnicy powinni zatwierdzić sprawozdanie finansowe, ale jeśli tego nie zrobią to problem ma zarząd
Sprawozdanie finansowe to jeden z najważniejszych dokumentów ukazujących płynność finansową danego przedsiębiorstwa. Powinno ono być sporządzone w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego, czego pilnuje kierownik jednostki, którym w spółce kapitałowej są członkowie zarządu. Następnie sprawozdanie finansowe jest przedkładane wspólnikom bądź akcjonariuszom, którzy dokonują jego analizy, a następnie zatwierdzenia. Zarówno zgromadzenie wspólników, jak i walne zgromadzenie akcjonariuszy powinny podjąć uchwały w tym przedmiocie do dnia 30 czerwca.
W idealnej rzeczywistości zatwierdzone sprawozdanie finansowe trafia z powrotem do zarządu. Jego członkowie są zobowiązani przepisami do złożenia dokumentów do Krajowego Rejestru Sądowego w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego. Co jednak zrobić, gdy wspólnicy nie podjęli stosownej uchwały? Zdarzają się przecież sytuacje, gdy z powodu konfliktu pomiędzy wspólnikami nie są oni w stanie osiągnąć porozumienia w żadnej sprawie. Życie zna też przypadku, kiedy to na zwołanym zwyczajnym zgromadzeniu wspólników nie stawi się nikt, a tym samym sprawozdanie finansowe nie zostanie zatwierdzone.
Tego typu sytuacje nie wynikają z zaniedbań zarządu. Wszak do jego obowiązków należy jedynie zwołanie zgromadzenia i umożliwienie wspólnikom zapoznanie się ze sprawozdaniem odpowiednio wcześniej. Pomimo tego, obowiązek złożenia dokumentów do KRS ciąży właśnie na zarządzie. Dlatego też w sytuacji dysponowania niezatwierdzonym sprawozdaniem finansowym jego członkowie nie powinni zwlekać z wypełnieniem swojej powinności.
Sprawdź polecane oferty
RRSO 21,36%
Termin na złożenie sprawozdania finansowego do KRS płynie pomimo niezatwierdzenia dokumentu
Jak wskazuje art. 69 ust. 2 ustawy o rachunkowości jeżeli sprawozdanie finansowe nie zostało zatwierdzone w terminie 6 miesięcy od dnia bilansowego, to należy je złożyć w rejestrze sądowym w ciągu 15 dni po tym terminie. Nie jest zatem istotne z jakich przyczyn sprawozdanie nie zostało zatwierdzone. Może to wynikać z zaniedbań po stronie wspólników, jak i po prostu kwestionowaniem przez nich wniosków płynących z dokumentu. W obu przypadkach zarząd i tak powinien złożyć sprawozdanie do KRS najpóźniej do dnia 15 lipca.
To jednak nie koniec obowiązków spoczywających na zarządzie. Należy bowiem pamiętać, że w momencie, gdy wspólnicy zdecydują się zatwierdzić sprawozdanie, bieg rozpoczyna kolejny 15-dniowy termin na jego przedłożenie w rejestrze. Co więcej, to właśnie w tym momencie do KRS trafić też powinny sprawozdanie z badania, jeżeli podlegało ono badaniu, oraz odpis uchwały o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego i podziale zysku lub pokryciu straty. Większość podmiotów musi też pamiętać o obowiązku sporządzenia i przedłożenia sprawozdania z prowadzonej działalności.
W praktyce zatem, w sytuacji niezatwierdzenia sprawozdania finansowego w ustawowym terminie, zarząd musi je złożyć do rejestru dwukrotnie.
Kara za niezłożenie sprawozdania finansowego w terminie może być dotkliwa
Członkowie zarządu powinni pamiętać, że w przypadku braku złożenia sprawozdania finansowego w terminie mogą ponieść odpowiedzialność osobistą. Zgodnie bowiem z art. 79 ust. 4 ustawy o rachunkowości kto nie składa tego dokumentu w rejestrze podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności. Grzywna wymierzana jest w stawkach dziennych. Ich liczba wynosi od 10 do 540, a wysokość jednej stawki dziennej – od 10 do 2000 zł.
Z kolei kara ograniczenia wolności może być orzeczona w wymiarze od 1 miesiąca do nawet 2 lat. Polega ona najczęściej na wykonywaniu prac społecznych bądź potrącaniu części wynagrodzenia. Uprawnienia przymuszające spółkę do złożenia sprawozdania posiada też sąd rejestrowy, który może w tym celu wszcząć postępowanie. Zarząd powinien w pierwszej kolejności spodziewać się wezwania do wykonania ciążącego na nim obowiązku. Dopiero w przypadku jego zignorowania sąd może zdecydować o nałożeniu grzywny.
Brak zatwierdzenia sprawozdania finansowego przez wspólników nie jest zatem dla członków zarządu żadną wymówką do jego niezłożenia w odpowiednim rejestrze. Należy bowiem pamiętać, że konsekwencje takiego działania dotkną właśnie zarząd. Jedynym problemem wspólników będzie brak możliwości podziału zysku bądź pokrycia straty.