14 września zaczną obowiązywać zmiany – m.in. dla klientów banków – wymuszone przez dyrektywę PSD2. Zmiany dotyczą przede wszystkim sposobu logowania do bankowości elektronicznej – w bankach, w których do tej pory nie obowiązywało uwierzytelnienie dwuetapowe, teraz będzie musiało stać się standardem. Jakie zmiany w logowaniu do bankowości elektronicznej czekają nas w nadchodzących dniach?
Zmiany w logowaniu do bankowości elektronicznej: Alior Bank
Klienci, którzy będą chcieli zalogować się do bankowości elektronicznej, będą musieli podać zarówno identyfikator i hasło jak i kod SMS (opcjonalnie: potwierdzą logowanie za pomocą aplikacji mobilnej). Klienci, którzy zdecydują się na dodanie swojego urządzenia do listy urządzeń zaufanych, będą mogli logować się podając wyłącznie identyfikator i hasło.
Zmiany w logowaniu do bankowości elektronicznej: ING Bank Śląski
Klienci ING po 14 września będą mogli zalogować się do bankowości elektronicznej na kilka sposobów. Jeśli chodzi o „zwykłe” logowanie, to konieczne może być wpisanie kodu autoryzacyjnego z SMS-a (oprócz podania loginu i hasła). Co interesujące, nie zawsze podanie kodu będzie konieczne – to system ma sam zanalizować i zdecydować, czy dodatkowa autoryzacja jest potrzebna w danym wypadku.
W przypadku aplikacji „Moje ING” logowanie będzie mogło przebiegać na trzy sposoby. Użytkownik albo będzie musiał podać PIN, albo zalogować się przy pomocy identyfikatora biometrycznego, albo użyć obu metod jednocześnie.
Zmiany w logowaniu do bankowości elektronicznej: mBank
Podobnie jak inne instytucje bankowe, także mBank zdecydował się na potwierdzanie logowania do bankowości internetowej za pomocą kodu z SMS-a lub mobilnej autoryzacji. Sposób logowania do bankowości mobilnej pozostaje bez zmian.
Zmiany w logowaniu do bankowości: Santander Bank
Po 14 września klienci Santander Banku będą musieli dodatkowo podać kod SMS, użyć tokenu czy mobilnego podpisu, czyli jednego z narzędzi autoryzacyjnych. W przypadku bankowości mobilnej sposób logowania pozostaje taki sam jak wcześniej.
Zmiany w logowaniu do bankowości: Citi Handlowy
Tak jak w przypadku większości banków, tak i w Citi Handlowy aby zalogować się do bankowości elektronicznej, konieczne będzie podanie dodatkowo kodu autoryzacyjnego z SMS-a lub autoryzowanie mobilne.
Zmiany w logowaniu do bankowości: Bank Pekao
O tym, jak od 14 września będzie przebiegać logowanie dla klientów Pekao, pisałam już we wcześniejszym artykule o karcie kodów jednorazowych w Pekao. Klienci banku będą mogli dokonać autoryzacji albo za pomocą aplikacji mobilnej PeoPay (metoda bezpłatna) albo kodów SMS (w większości przypadków płatne).
Bez zmian w PKO BP
Klienci PKO BP nie muszą obawiać się zmian, jakie niesie za sobą dyrektywa PSD2, jeśli chodzi o logowanie do bankowości internetowej i aplikacji mobilnej.
Bank Millennium wprowadził zmiany wcześniej
Klienci Banku Millennium nie muszą obawiać się dodatkowych zmian, jeśli chodzi o logowanie – bank dostosował metody autoryzacji już wcześniej.
Większość banków postawiło zatem po prostu na dołączenie kod SMS jako dodatkową metodę autoryzacji – obok loginu i hasła. Można jednak się spodziewać, że system logowania będzie jeszcze dopasowywany do potrzeb użytkowników z jednej strony, a do dyrektywy PSD2 i konieczności silnego uwierzytelnienia – z drugiej.