Sektor shared services center / business process outsourcing w Polsce szczególnie ceni znajomość języków obcych. Według „Raportu trendów 2023. Wynagrodzenia i rynek pracy” ManpowerGroup najbardziej opłaca się posługiwać językami skandynawskimi lub niderlandzkim. Angielski, mimo że nadal jest głównym językiem obcym, poszedł nieco w odstawkę ze względu na dużą liczbę osób posługujących się nim przynajmniej w podstawowym stopniu.
Osoby mówiące po niemiecku lub francusku mogą liczyć na dodatkowe 1,8 tys. zł brutto, a pracownicy znający włoski lub hiszpański – na 1,2 tys. zł brutto więcej. Nawet znajomość mniej popularnych języków, takich jak czeski, słowacki czy węgierski, może zaowocować dodatkiem w wysokości od 800 zł do 1,5 tys. zł brutto.
Usługi biznesowe w Polsce kwitną, a znajomość języków obcych pomaga na rynku
Polska pozostaje jednym z najważniejszych rynków dla sektora usług biznesowych na świecie. Od 2019 roku liczba miejsc pracy w tej branży wzrosła o blisko 100 tys.; obecnie przekracza 435 tys., co stanowi 8-procentowy wzrost rok do roku. W efekcie, udział sektora SSC/BPO w ogólnym zatrudnieniu w Polsce wzrósł z 6,2 proc. do 6,7 proc.
Sektor rozwija się nie tylko ilościowo, ale także jakościowo, z rosnącym udziałem wysokospecjalistycznych stanowisk. W 2022 roku ich udział przekroczył magiczną barierę 50 proc.
Jest co robić, ale brakuje rąk do pracy
Pomimo dynamicznego rozwoju sektor SSC/BPO boryka się z wyzwaniami związanymi z dostępnością wykwalifikowanych pracowników. Raport ABSL wskazuje, że 40 proc. firm z tej branży uważa brak dostępnych pracowników w Polsce za główną barierę rozwoju i napływu inwestycji zagranicznych.
Ponad połowa przedsiębiorstw przewiduje, że w ciągu najbliższych pięciu lat skala niedoboru talentów wymusi dostosowanie strategii rekrutacyjnych do kryzysowej sytuacji. Firmy będą musiały więcej zainwestować w programy szkoleniowe oraz rozwój wewnętrzny, aby zapełnić luki kompetencyjne.
Łowią talenty, które wcześniej były poza ich zasięgiem
Według raportu ABSL praca hybrydowa stała się dominującą formą zatrudnienia w sektorze usług biznesowych w 2023 roku; dotyczyła 57,2 proc. firm. Ponadto, 45 proc. przedsiębiorstw rekrutowało pracowników z dowolnego miejsca w Polsce, a 13 proc. z dowolnego miejsca na świecie. Taki model otwiera nowe możliwości, ponieważ pozwala firmom dotrzeć do talentów, które wcześniej były poza ich zasięgiem.
Dodatkową szansą na rozwój sektora jest aktywizacja mniej czynnych grup na rynku pracy: osób młodych, bez doświadczenia zawodowego oraz seniorów. Obecnie osoby do 26 roku życia stanowią 18 proc. zatrudnionych w sektorze, podczas gdy pracownicy powyżej 55 lat to zaledwie 7,6 proc.