Przedsiębiorcy mogą zgarnąć nawet do 230 tys. zł na rozwój firmy. Rusza nowy konkurs dla małych firm

Finanse Firma dołącz do dyskusji 21.09.2021
Przedsiębiorcy mogą zgarnąć nawet do 230 tys. zł na rozwój firmy. Rusza nowy konkurs dla małych firm

Edyta Wara-Wąsowska

Przedsiębiorcy chętnie korzystają (jeśli tylko mają taką możliwość) z wszelkiego rodzaju dotacji, dofinansowań i grantów. Tym razem mogą pozyskać aż 230 tys. zł na rozwój firmy w ramach konkursu FedEx Small Business Grant. Co jeszcze istotniejsze, oprócz nagrody głównej przyznawane są też nagrody jury (każda w wysokości 70 tys. zł) oraz kilkanaście nagród publiczności (każda w wysokości 45 tys. zł). Jakie warunki trzeba spełnić, by ubiegać się o grant?

Nawet 230 tys. zł na rozwój firmy. Rozpoczyna się nabór zgłoszeń do międzynarodowego konkursu FedEx

15 września rozpoczyna się nabór do konkursu FedEx Small Business Grant. Jego celem jest pomoc przedsiębiorcom w realizacji planów dotyczących rozwoju. Konkurs jest skierowany do małych firm, zatrudniających maksymalnie 50 pracowników. To właśnie takim przedsiębiorstwom często najtrudniej pozyskać środki na rozwój, stąd wygrana może faktycznie pomóc w rozwinięciu firmy.

W konkursie mogą wziąć udział przedsiębiorcy z 15 krajów, głównie europejskich. Zgłoszenia będą przyjmowane od małych firm z Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Portugalii, Polski, Holandii, Włoch, Izraela, Irlandii, Grecji, Niemiec, Francji, Danii, Czech, Belgii i Luksemburga (na potrzeby tego konkursu Belgia i Luksemburg są traktowane jako jeden kraj) i Austrii.

Na przedsiębiorców czeka nawet 230 tys. zł na rozwój firmy. Jest to nagroda główna na poziomie europejskim – przyznawana jednej firmie spośród wszystkich, które zgłosiły się do konkursu. Jury przyzna też trzy dodatkowe nagrody o wartości 70 tys. zł – w kategoriach Jakość cyfrowa, Mistrz innowacji i Mistrz zrównoważonego rozwoju.

Co jednak zasługuje na uwagę, przyznane będzie również aż piętnaście nagród publiczności – każda o wartości 45 tys. zł. Zasady konkursu są skonstruowane w taki sposób, że jedna z nagród publiczności na pewno trafi do polskiej firmy.

Waluta grantu jest dostosowana do waluty używanej w danym kraju. Warto też zaznaczyć, że prócz środków wszyscy zwycięzcy otrzymają także sesję zdjęciową, informację prasową i artykuł na stronie fedex.com.

Pomysł na rozwój firmy, innowacyjne produkty, wpływ na społeczność

Dobra wiadomość dla przedsiębiorców chcących wziąć udział w konkursie jest taka, że oceniana jest zarówno historia firmy, jej misja, plany na rozwój, jak również kreatywne ujęcie czy wpływ firmy na społeczność. Tym samym na nagrodę mają szansę nawet mikro firmy, które jednak znalazły swoją niszę i konsekwentnie budują własną markę, a dodatkowo – są zaangażowane społecznie lub mają innowacyjne, oryginalne produkty.

W zgłoszeniu, oprócz informacji o firmie, przedsiębiorca biorący udział w konkursie będzie musiał krótko odpowiedzieć na pytania dotyczące tego, czym zajmuje się firma, jakie są inspiracje i marzenia biznesowe, jak firma wyróżnia się na tle konkurencji, dlaczego konkursowicz zasługuje na nagrodę publiczności, wreszcie – czy firma prowadzi eksport do innych krajów (lub ma to w planach) oraz jak wykorzysta pieniądze z FedEx Small Business Grant, aby dokonać dużej zmiany w firmie.

W regulaminie konkursu organizatorzy przy okazji jasno wskazują, na co zwrócą największą uwagę przy ocenie zgłoszeń. Opisy mają być jasne i interesujące, przedsiębiorca powinien uwzględnić wzrost sprzedaży i przewidywany rozwój biznesu, jasny opis tego, jak firma wykorzystałaby grant – razem z wymiernymi celami czy sposób, w jaki marka firmy biorącej udział w konkursie prezentuje punkty zbieżne z marką FedEx. Dodatkowe punkty będą z kolei przyznane zgłoszeniom, które prezentują unikatowe lub innowacyjne usługi/produkty czy mają pozytywny wpływ na społeczność. Wszystkie kryteria zostały wymienione w regulaminie konkursu na tej stronie.

Należy jednak pamiętać, że zgłoszenia (w formie odpowiedzi na pytania + przekazania informacji podanych przez organizatorów) to dopiero pierwsza runda konkursu. Do drugiego etapu – na podstawie wspomnianych wyżej kryteriów – wybranych zostanie piętnastu finalistów (po jednym finaliście na każdy uprawniony kraj). Finaliści będą musieli w ramach drugiej rundy dostarczyć prezentację, dokument lub krótki film. W ramach wybranej formy muszą odpowiedzieć na dwa pytania:

  • Każda firma ma swoją niepowtarzalną historię – jaka jest twoja? Co zainspirowało cię do założenia firmy, jakim wyzwaniom udało ci się stawić czoła i jak twoje pasje przejawiają się w prowadzonej działalności?

  • Jak widzisz przyszłość swojej firmy i w jaki sposób Grant mógłby pomóc ci zrealizować tę wizję?

Co istotne, w drugiej rundzie będzie mogła głosować także publiczność – zwycięzcy nagród publiczności zostaną wyłonieni w publicznym głosowaniu na podstawie największej liczby głosów otrzymanych przez uprawnionego uczestnika w każdym uprawnionym kraju w okresie głosowania. Głosować będą mogli wszyscy, którzy ukończyli 18 lat, posiadają aktywny adres e-mail i prawidłowo odpowiedzą na pytanie CAPTCHA.

Harmonogram zgłoszeń i ważne daty

O jakich datach powinni pamiętać przedsiębiorcy, którzy chcą wziąć udział w konkursie? Najważniejsze to:

  • 15 września – rusza nabór zgłoszeń,
  • 20 października – koniec naboru zgłoszeń,
  • 17 listopada – ogłoszenie listy finalistów konkursu na stronie FedEx,
  • zgłoszenia w ramach drugiej rundy (tylko dla finalistów) – od 17 listopada do 1 grudnia,
  • 26 stycznia 2022 r. – ogłoszenie zwycięzców.

W międzyczasie (od 17 listopada do 15 grudnia) będzie trwać głosowanie publiczności. Wszyscy przedsiębiorcy, którzy chcą wziąć udział w konkursie FedEx Small Business Grant powinni dokładnie zapoznać się z regulaminem i zasadami konkursu na stronie konkursu.

 

Artykuł powstał we współpracy z FedEx