Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, Pekao S.A. oraz trzy inne, nieco mniej znane banki – Deutsche Bank, Idea Bank, Plus Bank – muszą zwrócić klientom pieniądze, po tym jak UOKiK stwierdził nieprawidłowości.
Bank oczywiście ma prawo do zmiany umów z konsumentami, jednak byłoby wskazane, by robił to na określonych zasadach. Tymczasem u naszych polskich banków bywa z tym różnie, co dowiódł UOKiK.
Przykładowo, banki muszą w umowie określać w jakiej sytuacji zmienia wysokość opłat (np. uzależniając je od wskaźnika inflacji lub od zmian narzuconych przez ustawodawcę). Powinny też swoje nowe regulaminy, tabele opłat i inne informacje komunikować na trwałym nośniku. Jest nim – jak przypomina Urząd – np. list w formie tradycyjnej lub elektronicznej, informacja zapisana na nośniku USB, CD, a także e-mail, o ile zawiera w sobie wszystkie niezbędne dane.
Tymczasem dla wielu banków adekwatnym medium do informowania o zmianach było na przykład powiadomienie w wewnętrznym systemie korespondencji banku (te takie wiadomości po zalogowaniu na nasze konto). UOKiK bardzo się taka praktyka nie spodobała, bo przecież wtedy bank trzyma ją na swoich serwerach, w każdej chwili może coś zmienić, a nawet taką informację usunąć. Nieszczególny z tego „trwały nośnik”. Nie wspominając już o tym, że konsument musiałby się regularnie logować do swojego banku, a przecież niektórzy mają po kilka kont w różnych instytucjach i nie wszystkie śledzą na bieżąco.
Alior, BZ WBK, Pekao i inne banki muszą oddać pieniądze
Ponieważ do tej pory nie wszystko było w porządku, banki podporządkowały się UOKiK-owi. Zaproponują klientom aneksy zawierające odpowiednie postanowienia, które potwierdzą aktualną wysokość opłat i prowizji. Rozliczą się też z konsumentami, którym wprowadzili podwyżki. Oddadzą nadpłaty, a także zaoferują przez określony czas niektóre usługi za darmo, np. wypłaty z bankomatów. Klienci zostaną o tym poinformowani przez banki w osobnej korespondecji.
Oto na co dokładnie mogą liczyć klienci konkretnych banków:
Alior Bank (w tym klienci T-Mobile Usługi Bankowe i przejętego przez Alior Bank – Banku BPH): rozliczy się z opłat i prowizji za lata 2014-2016, a także nie będzie pobierał opłat za wznowienie naklejki zbliżeniowej przez 36 miesięcy. Niektórzy klienci będą mogli wybrać brak opłat przez miesiąc za: za kartę debetową lub za wypłatę z bankomatów z konta Freemium, lub za kartę kredytową, lub obniżenie oprocentowania salda limitu odnawialnego.
Bank Millennium – w ciągu roku wdroży zmiany, dzięki którym zastosuje się to wymogów trwałego nośnika. To pierwszy bank, który zaproponował, że zastosuje konkretne rozwiązanie. Millennium rozliczy się z nadpłat za kartę i zaproponuje darmowe przelewy natychmiastowe przez miesiąc.
BZ WBK – klienci otrzymają od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rekompensaty za podwyższenie opłat lub wprowadzenia prowizji, bez konieczności zawierania aneksu.
Deutsche Bank – rozliczy się z opłat i prowizji. Niektórzy klienci będą mogli za darmo przez miesiąc wypłacać gotówkę z bankomatów.
Idea Bank – odda klientom nadpłaty oraz zaoferuje miesięczną lokatę z oprocentowaniem 3 proc. Ponadto przez rok nie będzie podwyższał opłat za prowadzenie rachunków oraz kartę debetową.
Pekao SA – rozliczy się z konsumentami oraz przez 3 miesiące bank zaoferuje za darmo: polecenia zapłaty, zlecenia stałe, przelewy w oddziałach.
Plus Bank – rozliczy się z opłat i prowizji, a klienci przez 2 miesiące będą mogli za darmo wypłacać gotówkę ze wszystkich bankomatów w kraju i za granicą i korzystać z usługi Cash Back.