Codzienne ecommerce Zakupy

Polacy długo odkładają na zakupy, po czym przychodzi Black Friday i hulaj dusza, piekła nie ma

Jerzy Wilczek
21.11.2023
Jerzy Wilczek
Jerzy Wilczek
21.11.2023
Polacy długo odkładają na zakupy, po czym przychodzi Black Friday i hulaj dusza, piekła nie ma

Jeszcze do niedawna Black Friday był zupełnie obcym „świętem” dla Polaków. Ostatnie badania pokazują natomiast fundamentalną zmianę. Czekamy na „czarny piątek” z zakupami. I w ten dzień naprawdę ostro ruszamy z zakupami. Z jednego badania wynika, że przeznaczamy na „czarnopiątkowe” zakupy nawet średnio 1 tys. zł.

Aż 62 proc. Polaków odkłada część zaplanowanych zakupów z myślą o Black Friday 2023 i związanych z tym dniem promocjami – wynika z najnowszego raportu firmy PayPo. To oznacza, że „czarny piątek” już na dobre zadomowił się w naszym handlu. Zmiana to niemała, bo przecież raptem kilka lat temu dzień ten (przypadający w tym roku na 24 listopada) był traktowany jako dziwną ciekawostkę zza Oceanu.

No dobrze, ale ile Polak wydaje na Black Friday 2023?

Różne badania nie są tu jednoznaczne. Według badania pwc wydamy w tym roku przeciętnie 1 tys. zł, czyli o 5 proc. więcej niż w 2022 r. To relatywnie dużo – w całej Europie wydaje się w ten dzień średnio 1,2 tys. zł.

Według badania PayPo, 35 proc. Polaków wyda w tym roku na Black Friday  od 251 do 500 zł. Ale całkiem sporo, bo ponad 7 proc., wyda już ponad 1 tys. zł. Co króluje w „czarnopiątkowych” koszykach? PayPo podaje, że 75 proc. klientów kupuje wtedy odzież oraz obuwie. Ponad połowa decyduje się na elektronikę. Wysoko są także akcesoria i produkty do domu oraz kosmetyki.

Ile wydajemy na Black Friday wg PayPo

Czy podczas Black Friday 2023 kupujemy prezenty świąteczne?

Rzecz jasna to nie jest przypadek, że „święto handlu” obchodzimy tuż przed Bożym Narodzeniem. W czasie przecen możemy w końcu kupić prezenty w niezłych cenach. Ale czy tak naprawdę robimy?

I tak, i nie. Według pwc 71 proc. Polaków kupuje w Black Friday i Cyber Monday prezenty dla rodziny. 16 proc. z nas wybiera z kolei ten dzień, by kupić coś dla przyjaciół. Niemniej, jak się okazuje, 76 proc. Polaków kupuje w Black Friday coś… dla samego siebie. To i tak mniej niż europejska średnia, która wynosi 81 proc.

Z badania pwc wynika też, że najwięcej respondentów (36 proc.) kupuje połowę prezentów świątecznych w czasie Black Friday. I tylko 5 proc. mówi, że w ten dzień kupuje wszystkie prezenty.

Mamy więc nową tradycję – w Black Friday szalejemy z zakupami. Trochę jest to podyktowane sezonem świątecznym. Ale wielu Polaków chce sobie po prostu w „czarny piątek” zrobić prezent… sobie samemu.

Co kupujemy podczas Black Friday 2023