Jazda samochodem wydaje się rutynową czynnością, ale czy jesteśmy świadomi najczęstszych błędów, które popełniamy za kierownicą? Błędy za kierownicą mogą być różne. Od nieprawidłowego ustawienia lusterek po pomyłki w ocenie odległości – często dopiero sytuacja awaryjna uświadamia nam, jak ważne jest unikanie powszechnych gaf za kółkiem.
Nadmierna prędkość
To błąd, który nadal zbiera żniwo na polskich drogach. Nawet najlepsze systemy bezpieczeństwa nie są w stanie zniwelować skutków zbyt szybkiej jazdy. Powinniśmy jechać z prędkością dostosowaną z jednej strony do znaków, a z drugiej – do warunków drogowych i do własnych umiejętności.
Niedostateczna obserwacja ulicy
Wielu kierowców skupia się na drodze tuż przed pojazdem, zamiast patrzeć daleko do przodu. Patrzenie w dal daje więcej czasu na reakcję, pozwala lepiej przygotować się do pokonania zakrętów.
Kierowcy powinni myśleć o tym, co może wydarzyć się za chwilę, i potrafić skoncentrować się na drodze, a to wcale nie jest proste. Holenderscy naukowcy twierdzą, że statystyczny kierowca mocno koncentruje się na jeździe tylko przez 20 minut przypadające na każdą godzinę.
Z telefonem za kierownicą
Innym poważnym problemem jest używanie telefonu komórkowego podczas jazdy. To bardzo niebezpieczny znak naszych czasów. Odrywanie wzroku od drogi, aby skorzystać ze smartfona, może być przyczyną nawet co 4 wypadku.
Zgodnie z prawem kierującemu pojazdem zabrania się korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku. Za kierowanie samochodem i jednocześnie np. rozmawianie przez telefon trzymany w dłoni przy uchu dostaniemy aż 500 zł mandatu i 12 punktów karnych.
Jazda na zderzaku
Na drodze obowiązuje zasada ograniczonego zaufania. Zbyt mała odległość pomiędzy pojazdami stwarza potencjalne zagrożenie. Jazda na zderzaku jest karalna. Za jazdę na zderzaku grozi nawet 500 zł mandatu i 6 punktów karnych.
W drogę po pijaku
Tylko w pierwszym półroczu 2023 roku policja przyłapała na jeździe pod wpływem ponad 47 tys. osób. Rok wcześniej, w analogicznym okresie, było ich o ponad tysiąc więcej. Oczywiście spadek liczby kierowców przyłapanych na jeździe na podwójnym gazie tak naprawdę nie oznacza, że problem nietrzeźwości wśród kierowców zmniejszył się.
Nie wierzmy w popularny mit mówiący o tym, że zimny prysznic wydali alkohol z naszego organizmu. To nieprawda. Pamiętaj również to, że jeśli czujesz się dobrze, pomimo relatywnie niedawnego wypicia alkoholu, nie oznacza to, że jesteś trzeźwy.
Pasy bezpieczeństwa
Wielu z nas nawykowo źle zapina pas bezpieczeństwa. Tymczasem policja przypomina, że pas jest najlepszą ochroną dla kierowcy i pasażerów, w połączeniu z prawidłowo ustawionym zagłówkiem i poduszką powietrzną. Komenda Główna Policji wskazała, że pas biodrowy powinien opinać biodra jak najniżej w stosunku do brzucha, a pas piersiowy powinien przebiegać nad środkiem barku, bez tendencji do zsuwania się z ramienia.
Podsumowując, opisane błędy, mimo że wydają się oczywiste i łatwe do uniknięcia, są popełniane przez kierowców nagminnie. Świadomość ich istnienia oraz regularne szkolenia z właściwych technik jazdy mogą znacznie zwiększyć poziom bezpieczeństwa na drogach. Każdy kierowca, niezależnie od doświadczenia, powinien stosować się do podstawowych zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.