Tylko do 30 listopada rodzice, którzy chcą otrzymać dodatkowe środki w ramach programu „Dobry Start”, mogą złożyć odpowiedni wniosek. Jak informuje ZUS, do tej pory nie wszyscy uprawnieni rodzice skorzystali z tej opcji.
Dodatkowe środki w ramach programu „Dobry Start” – 300 zł na wyprawkę dla dziecka
Rodzice dzieci, które uczą się w szkole podstawowej, ponadpodstawowej, szkołach policealnych i innych placówkach edukacyjnych do ukończenia 20. roku życia lub 24. roku życia mogą wnioskować o dodatkowe środki w ramach programu „Dobry Start”. Świadczenie wynosi 300 zł. Nie trzeba spełniać żadnych kryteriów dochodowych, by móc złożyć wniosek o świadczenie. Celem programu jest pomoc rodzinom w zakupach niezbędnych, gdy dziecko wraca do szkoły – mowa o zakupie tzw. „wyprawki” szkolnej. Wniosek o świadczenie – oprócz rodzica dziecka – może też złożyć m.in. opiekun prawny, faktyczny czy osoba sprawująca pieczę nad dzieckiem.
Osoby uprawnione do wnioskowania o świadczenie powinny jednak pamiętać, że od tego roku nie można już złożyć papierowego wniosku. Obsługą programu nie zajmują się już też samorządy. Obecnie – podobnie zresztą jak w przypadku programu 500 plus – wnioski są obsługiwane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Wniosek można złożyć m.in. za pośrednictwem portalu PUE ZUS. Na wniosku – oprócz podstawowych danych – należy podać również adres e-mail oraz numer telefonu. Dane są potrzebne do ewentualnego kontaktu w sprawie wniosku. Oprócz tego osoba składająca wniosek musi również wskazać w nim numer rachunku bankowego, na który ma zostać przelane świadczenie. Jeśli takiego rachunku nie posiada – konieczne jest jego założenie. Podobnie jest w przypadku adresu mailowego.
Rodzic może złożyć wniosek również za pośrednictwem portalu Emp@tia czy bankowości elektronicznej (większość banków udostępnia taką możliwość). Należy przy tym pamiętać, że jeżeli wniosek chce złożyć osoba sprawująca pieczę nad dzieckiem, opiekun faktyczny, opiekun prawny, dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej czy osoba usamodzielniana (ucząca się), to możliwe jest złożenie wniosku wyłącznie za pośrednictwem PUE ZUS.
Osoba, która złoży wniosek, powinna otrzymać potwierdzenie (urzędowe poświadczenie odbioru/urzędowe poświadczenie przedłużenia).
Wciąż nie wszyscy uprawnieni złożyli wniosek o dodatkowe środki w ramach programu „Dobry start”
Mimo że wnioski o świadczenie w ramach programu „Dobry start” można składać już od 1 lipca, nie wszyscy uprawnieni to zrobili – jak informuje ZUS. Jednocześnie Zakład przypomina, że na złożenie wniosku pozostało już stosunkowo niewiele czasu. O świadczenie można ubiegać się jedynie do 30 listopada. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy dziecko powyżej 20. roku życia otrzyma orzeczenie o niepełnosprawności po 30 listopada.
ZUS wypłaci świadczenie w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku.