Biznes ecommerce Zakupy

Z jedzenia najchętniej kupujemy w sieci mrożonki. Co jest na drugim miejscu?

Z jedzenia najchętniej kupujemy w sieci mrożonki. Co jest na drugim miejscu?
Z jedzenia najchętniej kupujemy w sieci mrożonki. Co jest na drugim miejscu?
 

Wzrost sprzedaży świeżej żywności online to obecnie ważny trend dla e-commerce. Wcześniej nie zapowiadało się, że tak będzie. Do robienia zakupów spożywczych przez internet Polaków w dużej mierze skłoniła pandemia Covid-19. Czy sprzedaż świeżej żywności online to „przyszłość”? Jakie są perspektywy dla tego trendu, zwłaszcza w nowej – pocovidowej rzeczywistości?

Zakupy online nasi rodacy opanowali już lata temu. Allegro i OLX przeciętny Kowalski ma „w małym paluszku”. Polakom nie straszne Glovo, ani Uber Eats. Jednak do zakupu świeżych produktów spożywczych poprzez sieć, przed pandemią wiele osób podchodziło ze sporą dozą nieufności. Sytuacja zmieniła się o 180 stopni, kiedy to wyjście do sklepu zaczęło stanowić zagrożenie. Wówczas ludzie zaczęli szukać innych sposobów na robienie zakupów.

Wpływ pandemii Covid-19 na decyzje zakupowe Polaków

Na początku warto wspomnieć, że w samym marcu 2020 r., czyli podczas I fali pandemii, sprzedaż artykułów spożywczych odnotowała średni wzrost na poziomie 20%. Pokazał to raport „Disruption and Uncertainty – State of Grocery Retail 2021”, opublikowany przez McKinsey & Company oraz EuroCommerce, który powstał na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród 48 dyrektorów czołowych przedsiębiorstw z branży i badania z udziałem przeszło 10 tysięcy konsumentów z całej Europy.

Co ciekawe, badanie pokazało, że w przełomowym 2020 r., kanał sprzedaży w sieci odnotował wzrost na poziomie aż 55%. W nowej sytuacji, sprzedawcy detaliczni musieli dopasować się do potrzeb konsumentów. Ci oczekiwali nie tylko dostaw zamówionych artykułów do domu, ale także dostępności szerszego asortymentu, łatwego dostępu i tańszych opcji.

W szczególności, zaobserwowano wzrost sprzedaży świeżej żywności online. Jak czytamy na stronie McKinsey & Company:

Należy spodziewać się, że ta zmiana będzie długotrwała. Nawet połowa konsumentów, która rozpoczęła swoją przygodę z zakupami online podczas pandemii nie zamierza wracać do dawnych nawyków.

Jak się ma rynek e-grocery w Polsce?

Usługa polegająca na zamawianiu produktów spożywczych online, to inaczej „e-grocery”. To rozwiązanie bardzo wygodne dla klientów. Co najbardziej w nim cenią?

Badanie zrealizowane przez Mobile Institute na zlecenie frisco.pl (jednego ze sklepów spożywczych online) pokazało, że w takiej formie transakcji kupujący doceniają przede wszystkim: oszczędność czasu (38%), łatwość porównywania ofert (35%), duży wybór artykułów (33%), dostawę pod wskazany adres (33%) oraz atrakcyjne ceny (33%).

Platforma logistyczna napisała o tym, co ze „spożywki” Polacy najchętniej kupują online. Jak wskazuje portal, w czasie pandemii widoczne były dwa główne nurty w przypadku zakupu żywności. Pierwszym z nich były mrożonki o długim terminie przydatności do spożycia, które stanowiły „solidny trzon zapasów, odkładanych na czarną godzinę”. Równie chętnie kupowano świeżą żywność, pochodzącą z ekologicznych gospodarstw. Szczególnym zainteresowaniem zaczęły cieszyć się warzywa i owoce.

Wypracowane w czasie pandemii rozwiązania przekonały klientów na tyle skutecznie, że większość z nich zamierza dalej zamawiać żywność online. W odpowiedzi na potrzeby konsumentów, powstały nie tylko „markety online”. Również sklepy, które doskonale znamy z naszych wizyt stacjonarnych, zaczęły oferować swoim klientom możliwość zakupów przez internet. Albo udoskonalały rozwiązania już wprowadzone kilka lat temu. Na razie odnotowujemy wzrost sprzedaży świeżej żywności online. Czy łatwo będzie utrzymać ten trend?

Wzrost sprzedaży świeżej żywności online – ogromny potencjał, ale i wyzwanie dla branży

Jak widać, rynek e-grocery ma ogromny potencjał dla e-commerce. Dostawa świeżej żywności „na żądanie” prosto pod drzwi konsumenta, wiąże się jednak z wieloma wyzwaniami natury logistycznej.

Szczególnie trudne dla branży może być zapewnienie płynnego łańcucha dostaw. Dostarczanie klientom świeżych i jakościowych produktów, wymaga odpowiednich warunków magazynowania, a także świetnej organizacji dowozu. Warto jednak wciąż poszukiwać optymalnych rozwiązań i wdrażać innowacje. Jak pokazuje wiele badań i raportów, e-grocery odznacza się w naszym kraju ogromnym potencjałem nabywczym. Warto to wykorzystać.