W rządzie trwają prace nad nowelizacją przepisów regulujących funkcjonowanie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Przewidują one szereg zmian, a jedną z nich jest uniemożliwienie dokonywania wpisów do rejestru przedsiębiorców w formie papierowej. Jeśli zatem przepisy wejdą w życie, to będzie można składać wnioski do CEIDG tylko online. W projekcie zmian przepisów przewidziano jednak pewne ułatwienie.
Wnioski do CEIDG tylko online już w przyszłym roku
Zmiany w przepisach przygotowało Ministerstwo Rozwoju i Technologii jeszcze w zeszłym roku. Znalazły się one w projekcie ustawy o zmianie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz niektórych innych ustaw.
Projekt został już zaopiniowany oraz przeszedł etap konsultacji, a z początkiem kwietnia 2025 r. trafił do Komitetu Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji. Do uchwalenia nowych przepisów jest jeszcze zatem dość długa droga. Warto jednak mieć świadomość, co mogą one zmienić i to już niedługo.
Zgodnie z założeniami projektu ustawy będzie można składać wnioski do CEDIG tylko online. Tym samym planowana jest całkowita rezygnacja z wniosków papierowych. Nie będzie ich zatem można ani składać osobiście w urzędzie gminy, ani przesyłać tradycyjną pocztą. Taka zmiana dla przedsiębiorców ma być wprowadzana stopniowo:
- od 1 czerwca 2026 r. wnioski do CEIDG tylko online będą obowiązkowe jedynie dla osób zakładających działalność gospodarczą,
- od 1 listopada 2028 r. będzie można tylko online składać także inne wnioski, czyli np. o wznowienie, zakończenie lub zawieszenie działalności, a także o zmianę wpisu.
Przeczytaj także: Działalność nierejestrowana 2025. Ile można zarobić bez zakładania firmy?
Rozszerzenie funkcjonalności mObywatel dla przedsiębiorców
Składanie wniosków do CEIDG tylko online będzie ułatwione, ponieważ projekt ustawy przewiduje również, aby można je było składać bezpośrednio w aplikacji mObywatel. Konkretnie będzie można złożyć wniosek o założenie działalności gospodarczej, a także o zmianę wpisu, czyli np. o zmianę lub rozszerzenie rodzaju wykonywanej działalności.
Oprócz tego w projekcie przewidziano także inne zmiany w funkcjonowaniu CEIDG m.in.:
- automatyzację procesów oraz wymianę danych przez integrację CEIDG z innymi systemami informatycznymi, a konkretnie tymi prowadzonymi przez ZUS, KRUS, MF oraz GUS;
- uproszczenie procesu zgłaszania i publikacji informacji o spółce cywilnej;
- możliwość publikacji informacji dotyczących spółki cywilnej, jeśli jej wspólnikiem jest przedsiębiorca wpisany do CEIDG;
- elektronizację i rozszerzenie zakresu informacji w CEIDG na temat udzielonych przez przedsiębiorców pełnomocnictw;
- wprowadzenie możliwości niepublikowania danych kontaktowych, takich jak adres poczty elektronicznej oraz numer telefonu, po wykreśleniu wpisu z CEIDG.
Uzasadnienie zmian w przepisach
W uzasadnieniu do projektu ustawy wyjaśniono, dlaczego przedsiębiorcy powinny składać wnioski do CEIDG tylko online. Przede wszystkim ze względu na cyfryzację usług publicznych, ale też dlatego, że i tak większość osób składa już wnioski drogą elektroniczną. Autorzy projektu podkreślili, że popularność tego rozwiązania wzrosła w szczególności w czasie pandemii COVID-19. Jeszcze w 2019 roku wnioski do CEIDG online złożyło bowiem jedynie 23% przedsiębiorców. W 2020 roku było to natomiast już 44%, a w 2024 roku aż 68% osób.
Warto jednak zwrócić uwagę, że w 2024 roku najwięcej osób złożyło online wniosek o zmianę wpisu (76%). Z kolei wniosek o założenie firmy w sposób elektroniczny złożyło 66% przedsiębiorców, a o zakończenie działalności tylko 43%. To niestety oznacza, że jednak w wielu przypadkach przedsiębiorcy wolą osobistą wizytę w urzędzie. Przeważnie tak się natomiast dzieje, gdy nie są do końca pewni, jak prawidłowo dopełnić pewnych formalności. Uniemożliwienie im zatem tego kontaktu z urzędnikiem może okazać się sporym problemem.