Goodyear wykorzystał zastrzeżenie znaku dokonane 80 lat wcześniej. Tak właśnie powinno się chronić swoją markę

Biznes Zagranica dołącz do dyskusji (119) 16.06.2021
Goodyear wykorzystał zastrzeżenie znaku dokonane 80 lat wcześniej. Tak właśnie powinno się chronić swoją markę

Maciej Wąsowski

O tym, że zastrzeżenie znaku towarowego może przynieść spółce korzyść nawet po upływie 80 lat przekonała się firma Goodyear. Dokładnie przez taki okres czasu w archiwach firmy na swoją kolej czekało świadectwo potwierdzające zastrzeżenie znaku towarowego.

Na łamach Bezprawnika wielokrotnie poruszaliśmy tematykę znaków towarowych. Goodyear obok takich firm jak m.in. Bridgestone, Michelin oraz Pirelli jest jednym z największych producentów opon na świecie. Koncern powstał w 1898 roku w Stanach Zjednoczonych. Z uwagi na ciągły i harmonijny rozwój spółka podjęła decyzję o otwarciu nowych fabryk na całym świecie. W 1922 roku powstała pierwsza fabryka w Indiach. Niespełna 20 lat później firma podjęła decyzję o rejestracji swojego znaku towarowego również na terenie Indii.

Na początku 2020 roku reprezentujący Goodyear prawnicy natrafili w Internecie na znak „Goodyear”, który był łudząco podobny do znaku spółki. Na podstawie wydanego przed 80-laty zaświadczenia o rejestracji znaku towarowego sąd w Delhi nakazał lokalnej firmie – producentowi smarów oraz olejów samochodowych – zaprzestania używania łudząco podobnego znaku towarowego.

Goodyear zgłosił sprawę do sądu rejestrowego. Sąd podzielił zdanie amerykańskiego koncernu i nakazał indyjskiej spółce zaprzestania korzystania z zarejestrowanego znaku towarowego należącego do marki Goodyear. Dla sądu tłumaczenia indyjskiego przedsiębiorstwa nie miały żadnego znaczenia. Prawdopodobnie przy ocenie okoliczności faktycznych sąd zwrócił uwagę na długoletnią historię marki oraz niemalże stuletnią obecność na krajowym rynku. Wyrok jest nieprawomocny, a indyjskiej spółce przysługują właściwe środki odwoławcze.

Znak towarowy pozwala budować historię marki

Równocześnie, zgłaszający „nowy” znak towarowy zapewne chcieli nieuczciwie wzbogacić się poprzez wykorzystanie renomę wypracowaną przez markę Goodyear przez ponad 100-lat jej istnienia. Ponadto, warto wspomnieć, że firma Goodyear zaledwie rok wcześniej – właśnie m.in. na terenie Indii – dokonała rozszerzenia swojej działalności poprzez dodanie do profilu dotychczasowych usług sprzedaży olejów oraz smarów przemysłowych.

Tym samym, należy podkreślić, że należyta staranność i dbanie o formalności związane ze znakami firmy jest idealnym przykładem jak przedsiębiorstwa powinny dbać o swoje znaki towarowe, które stanowią niezwykle ważny aspekt przedsiębiorstw. Ochrona własnej marki jest niezwykle istotna dla wielkich przedsiębiorstw, natomiast przedmiotowa historia powinna stanowić swoisty drogowskaz – o tym jak należy chronić swoją markę – dla wszystkich podmiotów działających w obrocie gospodarczym .