Jak przenieść swój biznes do sieci
Obecność firmy w sieci jest dzisiaj koniecznością. Dawno temu zniknęły ogłoszenia w gazetach i książki telefoniczne, więc obecność w sieci - a w szczególności w wyszukiwarce Google - wyraża się praktycznie w "być albo nie być" dla większości przedsiębiorców.
OVHcloud stworzyło poradnik, w którym przedstawiono podstawowe informacje, przydatne do samodzielnego przeniesienia swojego biznesu do sieci. Jest to bardzo proste. Oczywiście, brak specjalistycznych umiejętności przeszkodzi w realizacji skomplikowanych projektów - lepiej wówczas skorzystać z pomocy fachowców - ale stworzenie wirtualnej wizytówki nie jest niczym szczególnie trudnym
Pierwszym niezbędnym krokiem jest wybór odpowiedniej domeny, która powinna odzwierciedlać nazwę firmy - najlepiej w postaci dobrze znanej klientom. W wypadku popularnej nazwy może wystąpić problem - prawdopodobnie będzie ona zajęta. Można ją wówczas odkupić od dysponenta. Dysponenta, a nie właściciela, bowiem własność domeny de facto nie istnieje.
Sprawdź polecane oferty
RRSO 21,36%
Domena
Domeny oferowane są przez pośredników, z którymi zawiera się umowę rejestracji i utrzymywania domeny - potocznie zwaną jej zakupem - a sama domena składa się z dwóch elementów: z jej nazwy i rodzaju. Jak tłumaczy OVHcloud, nazwa domeny jest oczywiście ciągiem znaków wpisywanym do przeglądarki, natomiast jej rodzaj występuje po kropce, czyli - na przykład - *.pl, *.com, czy *.blog.
Formularze na stronach oferujących pośrednictwo w rejestracji domen pokazują, czy są one dostępne, czy też nie. W tym pierwszym wypadku można od razu dokonać rejestracji, a w drugim - wyświetlają się alternatywne opcje: na przykład zamiast zajętej "sklepabc.pl", można wybrać "sklepabc.com". W zależności od rodzaju domeny, a także jej skomplikowania, cena może się różnić. Warto też zwrócić uwagę zarówno na cenę rejestracji, jak i jej odnowienia.
W wypadku, gdy domena jest już zajęta, istnieje możliwość - o czym wcześniej wspomniałem - odkupienia jej od aktualnego dysponenta. W sieci dostępnych jest kilka platform, które pomagają w pośrednictwie w takim procesie.
Strona internetowa, hosting i niezbędne informacje
Następnym krokiem po wyborze domeny, powinien być hosting. W przeważającej większości wypadków nie będzie potrzebny serwer dedykowany, a wystarczą jedynie podstawowe opcje hostingowe - w szczególności, gdy serwis ma służyć jako internetowa wizytówka.
Pakiety hostingowe - czyli w największym uproszczeniu "wirtualny dysk", na którym znajduje się strona internetowa lub skrzynka e-mail - różnią się ceną, jak i specyfikacją. Należy wybrać opcję odpowiednią do przewidywanego obciążenia, bądź skorzystać z rozwiązania skalowalnego.
Znani operatorzy oferują rozbudowane panele administracyjne, które pozwalają na - na przykład - samodzielną instalację systemu sklepu internetowego, czy też CMS, czyli silnika, który obsługuje witrynę internetową. Najpopularniejszy jest dzisiaj Wordpress, którego samodzielna instalacja i skonfigurowanie pod wirtualną wizytówkę nie są trudniejsze, niż ustawienie systemu operacyjnego na komputerze.
Sama konfiguracja nie jest szczególnie skomplikowana, natomiast warto rozeznać się w podstawach, o których należy pamiętać. Należą do nich m.in. obowiązkowy komunikat informujący o tzw. plikach Cookies, czy też sporządzenie polityki prywatności, która zależna jest od funkcjonalności witryny - przede wszystkim zakresu przetwarzania danych. Należy też pamiętać o zabezpieczeniach, jak i - na przykład - o uzyskaniu certyfikatu SSL.
Samo przeniesienie swojego biznesu i utworzenie wirtualnej wizytówki nie jest niczym trudnym, a rzetelni usługodawcy, oferujący hostingi i domeny, wyposażają swoje systemy w odpowiednie instrukcje, pomagające w przebrnięciu przez ten proces.
Więcej informacji można uzyskać w specjalnym poradniku, którzy stworzony został przez OVHcloud.
Pobierz poradnik w formacie .pdf