Przeniesienie wizytówki swojego biznesu do sieci, bądź rozpoczęcie działalności w internecie może okazać się niezbędne w dobie epidemii koronawirusa. Można to bardzo łatwo zrobić samodzielnie – podstawy są bardzo podobne, niezależnie od rodzaju prowadzonej, bądź planowanej działalności.
Jak przenieść swój biznes do sieci
Obecność firmy w sieci jest dzisiaj koniecznością. Dawno temu zniknęły ogłoszenia w gazetach i książki telefoniczne, więc obecność w sieci – a w szczególności w wyszukiwarce Google – wyraża się praktycznie w „być albo nie być” dla większości przedsiębiorców.
OVHcloud stworzyło poradnik, w którym przedstawiono podstawowe informacje, przydatne do samodzielnego przeniesienia swojego biznesu do sieci. Jest to bardzo proste. Oczywiście, brak specjalistycznych umiejętności przeszkodzi w realizacji skomplikowanych projektów – lepiej wówczas skorzystać z pomocy fachowców – ale stworzenie wirtualnej wizytówki nie jest niczym szczególnie trudnym
Pierwszym niezbędnym krokiem jest wybór odpowiedniej domeny, która powinna odzwierciedlać nazwę firmy – najlepiej w postaci dobrze znanej klientom. W wypadku popularnej nazwy może wystąpić problem – prawdopodobnie będzie ona zajęta. Można ją wówczas odkupić od dysponenta. Dysponenta, a nie właściciela, bowiem własność domeny de facto nie istnieje.
Domena
Domeny oferowane są przez pośredników, z którymi zawiera się umowę rejestracji i utrzymywania domeny – potocznie zwaną jej zakupem – a sama domena składa się z dwóch elementów: z jej nazwy i rodzaju. Jak tłumaczy OVHcloud, nazwa domeny jest oczywiście ciągiem znaków wpisywanym do przeglądarki, natomiast jej rodzaj występuje po kropce, czyli – na przykład – *.pl, *.com, czy *.blog.
Formularze na stronach oferujących pośrednictwo w rejestracji domen pokazują, czy są one dostępne, czy też nie. W tym pierwszym wypadku można od razu dokonać rejestracji, a w drugim – wyświetlają się alternatywne opcje: na przykład zamiast zajętej „sklepabc.pl”, można wybrać „sklepabc.com”. W zależności od rodzaju domeny, a także jej skomplikowania, cena może się różnić. Warto też zwrócić uwagę zarówno na cenę rejestracji, jak i jej odnowienia.
W wypadku, gdy domena jest już zajęta, istnieje możliwość – o czym wcześniej wspomniałem – odkupienia jej od aktualnego dysponenta. W sieci dostępnych jest kilka platform, które pomagają w pośrednictwie w takim procesie.
Strona internetowa, hosting i niezbędne informacje
Następnym krokiem po wyborze domeny, powinien być hosting. W przeważającej większości wypadków nie będzie potrzebny serwer dedykowany, a wystarczą jedynie podstawowe opcje hostingowe – w szczególności, gdy serwis ma służyć jako internetowa wizytówka.
Pakiety hostingowe – czyli w największym uproszczeniu „wirtualny dysk”, na którym znajduje się strona internetowa lub skrzynka e-mail – różnią się ceną, jak i specyfikacją. Należy wybrać opcję odpowiednią do przewidywanego obciążenia, bądź skorzystać z rozwiązania skalowalnego.
Znani operatorzy oferują rozbudowane panele administracyjne, które pozwalają na – na przykład – samodzielną instalację systemu sklepu internetowego, czy też CMS, czyli silnika, który obsługuje witrynę internetową. Najpopularniejszy jest dzisiaj WordPress, którego samodzielna instalacja i skonfigurowanie pod wirtualną wizytówkę nie są trudniejsze, niż ustawienie systemu operacyjnego na komputerze.
Sama konfiguracja nie jest szczególnie skomplikowana, natomiast warto rozeznać się w podstawach, o których należy pamiętać. Należą do nich m.in. obowiązkowy komunikat informujący o tzw. plikach Cookies, czy też sporządzenie polityki prywatności, która zależna jest od funkcjonalności witryny – przede wszystkim zakresu przetwarzania danych. Należy też pamiętać o zabezpieczeniach, jak i – na przykład – o uzyskaniu certyfikatu SSL.
Samo przeniesienie swojego biznesu i utworzenie wirtualnej wizytówki nie jest niczym trudnym, a rzetelni usługodawcy, oferujący hostingi i domeny, wyposażają swoje systemy w odpowiednie instrukcje, pomagające w przebrnięciu przez ten proces.
Więcej informacji można uzyskać w specjalnym poradniku, którzy stworzony został przez OVHcloud.