Pierwsze rozmowy na temat wprowadzenia e-paragonów w Polsce zaczęły się już w 2017 roku. Trwające ponad trzy lata dyskusje zaowocowały nowelizacją ustawy o VAT w marcu 2020 roku, zrównującą prawnie tradycyjne paragony z ich cyfrowymi odpowiednikami. Realny start dla e-paragonów miał miejsce w maju 2022 roku.
Technologicznie proces wydawania e-paragonów jest zautomatyzowany i opiera się na komunikacji pomiędzy urządzeniem fiskalnym online a repozytorium, systemem do wydawania e-paragonów. Klient może otrzymać e-paragon anonimowo na telefon w sklepie stacjonarnym lub w formie linku zaszytego w mailu transakcyjnym. To rozwiązanie pozwala zyskać na wygodzie i zredukować liczbę odpadów papierowych, a także znacząco ułatwić procesy związane z przechowywaniem dowodów zakupu.
Dla przedsiębiorców e-paragony otwierają nowe możliwości, związane z usprawnieniem procesów biznesowych oraz zwiększeniem satysfakcji klienta. Obecnie z oferty e-paragonów korzysta już kilkaset firm w Polsce, zyskując szerokie spektrum korzyści, takich jak redukcja kosztów związanych z drukiem, czy ekologiczny aspekt zmniejszenia zużycia papieru. Nie oszukujmy się też, wielu z nas po prostu wkurzają już papierowe ozdobniki, które pałętają się po samochodzie, domu i stanowią relikt minionej epoki.
Sprawdź polecane oferty
RRSO 21,36%
Papierowe paragony to zresztą szereg innych patologii, bo nie tylko czasem się gubią, ulegają zalaniu kawą, ale po prostu lubią sobie wyblaknąć, stając się nieczytelnymi często jeszcze w okresie trwania na przykład gwarancji.
E-paragony to nieuchronna przyszłość handlu
Badanie przeprowadzone przez firmę Deloitte pokazało, że aż 70% Polaków jest zainteresowanych korzystaniem z e-paragonów. Konsumentów przekonuje przede wszystkim trwałość i wygoda tego rozwiązania. Ponadto, zwracają uwagę na gwarancję bezpieczeństwa swoich danych, przy jednoczesnym unikaniu korzystania z aplikacji rządowej do obsługi e-paragonów – preferuje to zaledwie 1% respondentów.
Obecny rozwój e-paragonów zapowiada ich masowe upowszechnienie w najbliższych latach, zarówno w handlu internetowym, jak i stacjonarnym. Współpraca z partnerami takimi jak Przelewy24 czy Deloitte daje obietnice dynamicznego rozwoju, skoncentrowanego na bezpieczeństwie i wygodzie korzystania z tego innowacyjnego rozwiązania. W perspektywie czasu planowane jest również włączenie e-paragonów w proces płatności bezgotówkowych, co może zrewolucjonizować sposób, w jaki obecnie realizujemy zakupy.
Oczekuje się, że kolejne lata przyniosą wzrost popularności e-paragonów na polskim rynku, oferując wygodne i bezpieczne rozwiązanie zarówno dla sprzedawców, jak i konsumentów. Zgromadzone do tej pory doświadczenia oraz pozytywne opinie klientów sugerują, że e-paragony mają szansę na stałe zagościć w krajobrazie polskiego handlu, stanowiąc ekologiczną, ekonomiczną i praktyczną alternatywę dla tradycyjnych paragonów. Przyszłość e-paragonów rysuje się więc w jasnych barwach, a szeroko zakrojone działania na rzecz ich promocji zapowiadają dynamiczny rozwój tego segmentu rynku.