Stara ludowa mądrość głosi, że „koń zawsze dowiezie do domu”. Życie pokazuje, że mądrości ludu, jak mało co, odzwierciedlają życiowe doświadczenie i nawet pijanego woźnice wierny wierzchowiec sam dostarczy do domu. Szybciej lub wolniej, ale zawsze na miejsce. Co prawda tego typu kierowanie pojazdem nie powoduje utraty prawa jazdy, nie oznacza jednak, że dana osoba uniknie odpowiedzialności.
Kierowanie zaprzęgiem pod wpływem alkoholu
Mogłoby się wydawać, że kierowanie zaprzęgiem pod wpływem alkoholu to trochę taki archaiczny problem, życie jak zwykle jednak pokazuje, że problemy prawne nie odchodzą do lamusa, zmienia się tylko ich częstotliwość. W Głuszycy na Dolnym Śląsku doszło do zatrzymania woźnicy. Sytuacja nie należałaby do nadzwyczajnych, gdyby nie fakt, że zatrzymany miał 1,3 promila alkoholu i odpierając zarzuty, oświadczył, że: „koń jest trzeźwy i zna drogę”. Doświadczenie pokazuje, że każdy koń wraca do swojej stajni, wystarczy mu tylko nie przeszkadzać.
Kiedy ponad rok temu pisałam na Bezprawniku artykuł odpowiadający na pytanie: czy można jeździć konno pod wpływem alkoholu, nie sądziłam, że tego typu sytuacja nie tyle zdarzy się naprawdę, ile uzyska taki rozgłos. Cóż dobre hasła zawsze są nośne. Jak wynika z informacji podawanych przez lokalne media, woźnica otrzymał za swoje dokonania mandat w wysokości 500 zł. Zaprzęg również jest pojazdem i nie należy o tym zapominać.
Prowadzenie zaprzęgu pod wpływem alkoholu
Zgodnie z art. 87 § 2 KW wóz konny zaliczany jest do innych pojazdów. Za jego prowadzenie w stanie nietrzeźwości grozi kara aresztu do 14 dni lub kara grzywny. Trzeba również pamiętać, że nawet jeżeli zainteresowany nie prowadzi pojazdu samodzielnie, czyli opisując bardziej obrazowo, jedynie przebywa na wozie, pozwalając zwierzęciu samodzielnie dotrzeć do obranego punktu i tak poniesie odpowiedzialność karną. Art. 86 § 2 KW przewiduje karę aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny dla osoby, która będąc w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, nie zachowując należytej ostrożności, powoduje zagrożenie w ruchu drogowym.