Młodzi ludzie już tego nie robią. Trend pogłębił się w trakcie pandemii

Społeczeństwo Technologie Dołącz do dyskusji
Młodzi ludzie już tego nie robią. Trend pogłębił się w trakcie pandemii

Młodzi ludzie nie chcą oglądać telewizji. Ten trend jest widoczny od dłuższego czasu, a tradycyjne media stają się praktycznie całkowicie przypisane do osób w dojrzałym wieku. Osoby starsze dużo częściej pozyskują informacje z radia i telewizji, co tylko powiększa rozdźwięk międzypokoleniowy, w którym często przedstawiciele młodzieży i osób dojrzałych nie potrafią się porozumieć. Co najgorsze, ci drudzy często żyją także w bańkach informacyjnych.

Programy informacyjne w telewizji najbardziej zniechęcają do siebie młodych Polaków

Z badań CBOS wynika, że młodzi ludzie porzucają nie tylko oglądanie programów informacyjnych, ale często już dawno całkowicie przestali oglądać telewizję. Jednak wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, jaką przemianę przeszło społeczeństwo polskie pod względem konsumpcji treści informacyjnych i rozrywkowych. Jeszcze w 2017 roku telewizja stanowiła główne źródło informacji dla 64 proc. społeczeństwa. Dzisiaj połowa Polaków czerpie wiedzę z telewizji, a prawie 40 proc. z internetu.

Co ciekawe, w ciągu niespełna 20 lat mieliśmy do czynienia z największym spadkiem zaufania do Telewizji Publicznej. Dwadzieścia lat temu niespełna 30 proc. badanych wyrażało zaniepokojenie stronniczością publicznych mediów w Polsce i sprzyjaniem określonej opcji politycznej. W 2023 roku tego typu osąd wyrażało już 79 proc. Polaków.

Z oglądania telewizji rezygnuje coraz więcej osób. Trend ten pogłębił się w pandemii

Brak zaufania do tradycyjnych mediów, ich stronniczość, a także sztywność przekazu odstręczają coraz większą liczbę osób w Polsce. Rośnie liczba Polaków, którzy nie mają w domu telewizora i nie czują w związku z tym żadnego dyskomfortu. Wręcz przeciwnie, chwalą sobie tę decyzję, a niektórzy mówią, że usunięcie telewizora z domu poprawiło ich relacje rodzinne.

Poczucie, że tradycyjne media nie dostarczają obiektywnych informacji, jest obecne szczególnie w najmłodszym pokoleniu. Jednak nie oznacza to, że wkrótce tradycyjne kanały telewizyjne znikną. Jeszcze przez jakiś czas całodobowe kanały informacyjne będą istnieć w polskiej przestrzeni medialnej. Powodem tego będzie fakt, że najstarsi Polacy często czerpią z nich wiedzę o świecie, a programy informacyjne stanowią często jedyne i najważniejsze źródło informacji w ich gospodarstwach domowych.

Kilka lat temu władze KRRiT wyrażały swoje zaniepokojenie odpływem młodych ludzi z telewizji do streamingów i serwisów internetowych. Szef KRRiT straszył nawet daleko idącymi skutkami rozjeżdżania się metod pozyskiwania informacji wśród młodych i starszych pokoleń. Mówił nawet o ryzyku zerwania więzi pokoleniowych w Polsce, co wiązałoby się z dalszym pogłębianiem problemów z komunikacją wśród młodych i starszych Polaków. Niestety, ale tego trendu nie da się już zatrzymać i będzie się on tylko pogłębiał w nadchodzących latach.