Marketing, środki trwałe, podróże służbowe oraz spotkania integracyjne – oto przykłady tego, na czym oszczędzają firmy w czasie kryzysu. Biorąc pod uwagę, że inflacja w naszym kraju nie hamuje, a odbicia gospodarczego na razie nie widać, przedsiębiorcy starają się ciąć koszty. Pracownicy mogą co prawda spać spokojnie, choć nie wszędzie znajdą się pieniądze na świąteczne premie.
Na czym oszczędzają firmy?
Chyba wszyscy zgodzimy się z tezą, że ostatnie lata nie są łatwe dla osób prowadzących przedsiębiorstwa. Najpierw przyszła epidemia i związane z nią przerwanie łańcuchów dostaw, a w tym roku w rynek uderzają skutki wojny w Ukrainie. To wszystko sprawia, że firmy nie mają wyjścia i często muszą szukać oszczędności tam, gdzie jeszcze niedawno płynęły strumienie pieniędzy.
W raporcie pod nazwą „Jak polskie firmy zareagują na kryzys?” opracowanym przez Grant Thornton przedsiębiorcy wskazali, że w pierwszej kolejności mają zamiar oszczędzać na marketingu i sprzedaży. Taką deklarację złożyło aż 68% dużych i średnich firm. Tylko jeden punkt procentowy niżej znalazły się z kolei wydatki na środki trwałe. Choć z całą pewnością w dalszej perspektywie tego typu działania mogą odbić się niekorzystnie na rozwoju przedsiębiorstw, to jednak udzielone odpowiedzi raczej nie dziwią. Ograniczenia wydatków na reklamę czy inwestycje w sprzęt można dokonać szybko, co przekłada się na równie błyskawiczne odbicie w budżecie.
Jak się okazuje, wielu pracodawców stara się też obniżyć koszty służbowych podróży. Wynika to chociażby ze statystyk, którymi chwali się PKP Intercity. Choć liczba 621 przedsiębiorstw, które zdecydowały się na zakup Kart Intercity może nie powala na kolana, to dane wskazujące, że aż 80% z nich decyduje się na ich przedłużenie – a to już robi wrażenie. Tym samym można bowiem stwierdzić, że firmy faktycznie zauważają różnicę w kosztach organizacji podróży swoim pracownikom.
Zresztą kryzys może być dobrym pretekstem do zmiany myślenia o służbowych środkach transportu. Podróże koleją nie dość, że są tańsze, to też dużo bardziej ekologiczne, a niekiedy nawet szybsze. Choć zdaję sobie sprawę, że z tym ostatnim można polemizować, skoro jeszcze w wakacje prawie co trzeci pociąg nie dowoził pasażerów na czas.
Pracownicy niezagrożeni. Co ze świątecznymi premiami?
Na szczęście na liście cięć polskich przedsiębiorców w większości przypadków nie znajdziemy pozycji „reedukacja zatrudnienia”. Wiele firm nadal prowadzi szeroko zakrojone rekrutacje i ten trend raczej się utrzyma. Tym samym pracownicy nie muszą się obawiać o swoje posady. Nieco inaczej może być jednak z innymi bonusami.
Tradycją w wielu zakładach pracy jest organizowanie spotkań świątecznych. W tym roku wigilie firmowe mogą być jednak rzadkością. Właśnie w tego typu obszarach przedsiębiorcy będą bowiem szukać oszczędności. Trudno przecież oczekiwać, że nasz szef z jednej strony ograniczy nakłady na rozwój firmy, a z drugiej wyda kilka tysięcy złotych na wspólne świętowanie Bożego Narodzenia. Jak wskazywała na antenie RMF FM Anna Sudolska, ekspert rynku pracy,
To nie jest sezon na huczne imprezy integracyjne, wigilie firmowe i na wydawanie pieniędzy na symboliczne prezenty. To bardzo droga zabawa, a pracownicy mówią wprost: zamiast spotkań firmowych wolimy bony lub pieniądze.
No właśnie – a co z premiami? Tutaj niestety też nie ma co oczekiwać fajerwerków. Wracając do raportu Grant Thornton benefity pracownicze były trzecią pozycją na liście ograniczania wydatków. Z drugiej strony według Sodexo Benefits and Rewards Services aż 45% firm mimo wszystko planuje wypłacić świąteczne premie. Dobrym przykładem może być chociażby Biedronka, która znowu rozdała swoim pracownikom po 1000 złotych. Tego typu deklaracje składały jednak głównie przedsiębiorstwa, które chcą w ten sposób zrekompensować brak podwyżek.
Czy pracodawcom uda się znaleźć złoty środek pomiędzy redukcją kosztów a zadowoleniem pracowników? Z pewnością nie będzie to proste. Rozwiązaniem może być wypłata premii, ale w niższej niż przed rokiem wysokości. Zorientowani w sytuacji gospodarczej pracownicy powinni docenić tego typu inicjatywę.