Partnerzy serwisu:
ecommerce Zagranica Zakupy

Nowa platforma sprzedażowa Amazona w Europie. Szykuje się kolejna konkurencja dla sprzedawców z Chin

Sylwia Tokarz
06.03.2025
Sylwia Tokarz
Sylwia Tokarz
06.03.2025
Nowa platforma sprzedażowa Amazona w Europie. Szykuje się kolejna konkurencja dla sprzedawców z Chin

“Wiadomości handlowe” powołując się na niemiecki serwis lebensmittelpraxis.de poinformowały, że Amazon ma w planach wprowadzenie swojej platformy sprzedażowej Haul  do Europy. Może się ona okazać bardzo poważną konkurencją dla chińskich sprzedawców np. Temu. Oferta Haul ogranicza się bowiem głównie do taniego asortymentu średniej jakości. Plany Amazona dotyczące ekspansji mogą znacznie wpłynąć na europejski rynek e-commerce, zmieniając dynamikę konkurencji w sektorze tanich zakupów online.

Haul – nowa platforma sprzedażowa Amazona

Haul nie ma zbyt długiej historii. Platforma została założona przez Amazon dopiero w listopadzie ubiegłego roku w USA. Ma jedynie wersję mobilną i jest dostępna poprzez aplikację Amazon Shopping. Amerykański gigant w ten sposób postanowił rozpocząć rywalizację z platformami chińskimi np. AliExpress czy Temu. 

Amazon szumnie reklamował Haul, zapewniając, że wszystkie znajdujące się tam produkty kosztują maksymalnie 20 dolarów. Ciekawostką jest fakt, że w zdecydowanej większości są one wysyłane z… Chin. Czas oczekiwania na towar wynosi średnio kilkanaście dni. Zaskoczyć może fakt, że według ekspertów na razie Amazon dokłada do interesu, chcąc zbudować na rynku nową markę. Dopiero z czasem platforma ma zacząć przynosić zyski.  

W przeciwieństwie do standardowej oferty Amazona, Haul stawia na model sprzedaży zbliżony do chińskich platform, gdzie kluczowym elementem jest niska cena i dłuższy czas dostawy. Amazon nie obsługuje zamówień z własnych magazynów, lecz polega tutaj na sprzedawcach zewnętrznych.

Haul wkrótce pojawić się może również w Europie

Na razie informacje o tym, że Haul pojawić się ma w Europie to plotki. W kuluarach mówi się jednak o tym, że Amazon ma bardzo duże plany co do swojej nowej platformy. 

Zdaniem ekspertów, pojawić się przy okazji mogą pewne problemy podczas wchodzenia Haul na rynek europejski. Amazon na Starym Kontynencie od dwóch lat stosuje opakowania nadające się do recyklingu, a w USA wciąż królują opakowania z tworzyw sztucznych. Nie wiadomo jeszcze, jak zostałaby rozwiązana ta sytuacja. Dodatkowo Unia Europejska wprowadza coraz bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące zarówno ochrony środowiska, jak i ochrony praw konsumenta, co może wpłynąć na strategię Amazona w regionie.

Amerykański gigant nie potwierdził oficjalnie tych planów, ale rzecznik firmy zaznaczył, że firma bada nowe sposoby na zwiększenie wyboru i obniżenie cen dla klientów na całym świecie.  Eksperci wskazują, że jeśli Haul rzeczywiście wejdzie do Europy, może stać się istotnym graczem w segmencie tanich zakupów online, co dodatkowo zaostrzy konkurencję między globalnymi platformami e-commerce.

Nie da się ukryć, że pojawienie się na rynku europejskim Haul to dobra informacja dla wszystkich miłośników chińskich platform sprzedażowych. Większa konkurencja oznacza bowiem na ogół niższe ceny.