Za przerwę w dostawie prądu można otrzymać specjalną bonifikatę. Trzeba jednak złożyć wniosek

Codzienne Prawo Dołącz do dyskusji
Za przerwę w dostawie prądu można otrzymać specjalną bonifikatę. Trzeba jednak złożyć wniosek

Często zdarza się, że w trakcie burzy okoliczni mieszkańcy muszą liczyć się z chwilową awarią prądu. Większość pewnie jednak nie zdaje sobie sprawy z tego, że można otrzymać „odszkodowanie” za przerwę w dostawie prądu, a będąc bardziej precyzyjnym – specjalną bonifikatę.

Odszkodowanie za przerwę w dostawie prądu

Tego lata w Polsce nie odnotowano jeszcze zbyt wielu ekstremalnych zjawisk. Niewykluczone jednak, że jeszcze w ciągu najbliższych kilku miesięcy możemy mieć do czynienia z gwałtownymi burzami i porywami wiatru.

Okazuje się, że ekstremalne zjawiska pogodowe mogą być ciekawym punktem wyjścia do rozważań o charakterze prawnym. Chodzi o ewentualne odszkodowanie za przerwę w dostawie prądu.

Jak tłumaczy ekspert Ubea.pl Andrzej Prajsnar, odszkodowanie jako takie nie jest możliwe do uzyskania (chyba że w wyjątkowych sytuacjach), natomiast gospodarstwa domowe mogą niekiedy ubiegać się o specjalną bonifikatę, czyli – obniżkę rachunku za energię elektryczną. Nie ma przy tym znaczenia, czy odbiorca poniósł jakieś szkody ze względu na przerwę w dostawie prądu, czy też nie.

Kiedy dokładnie można ubiegać się o taką bonifikatę? Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunkow funkcjonowania systemu elektroenergetycznego, dopuszczalny czas trwania jednorazowej przerwy w dostarczaniu energii elektrycznej nie może przekroczyć 16 godzin (w przypadku przerwy planowanej) lub 24 godzin (w przypadku przerwy nieplanowanej). Z kolei w ciągu całego roku suma przerw planowanych nie może przekroczyć 35 godzin, a nieplanowanych – 48 godzin. Dopiero jeśli wskazane w rozporządzeniu limity zostaną przekroczone, gospodarstwa domowe mogą wystąpić do przedsiębiorstwa energetycznego o bonifikatę. Zgodnie z par. 42 pkt 10 rozporządzenia,

na pisemny wniosek odbiorcy, po rozpatrzeniu i uznaniu jego zasadności, (przedsiębiorstwo energetyczne – przyp. red.) udziela bonifikaty w wysokości określonej w taryfie za niedotrzymanie parametrów jakościowych energii elektrycznej

Oczywiście bonifikata za przerwę w dostawie prądu jest przyznawana niezależnie od tego, jakie były przyczyny wystąpienia przerwy; istotne jest wyłącznie przekroczenie limitu. Tym samym nie ma znaczenia, czy przerwę w dostawie prądu spowodowały gwałtowne zjawiska atmosferyczne, czy może awaria wewnętrzna.

Warto również pamiętać, że przerwa nieplanowana liczona jest od momentu, gdy dystrybutor dowiaduje się o awarii.

Jak wysoka może być bonifikata?

Dla wielu osób najbardziej interesujące będzie jednak to, jak wysoka może być bonifikata. Maksymalnie może ona wynosić dziesięciokrotność ceny niedostarczonej (i tym samym niezużytej) energii. Hipotetyczne zużycie prądu ustala się na podstawie poboru prądu z analogicznego okresu poprzedniego tygodnia.

Firma energetyczna ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku.