Platforma Otomoto Klik tym różni się od konkurencji, że przed wystawieniem używanego samochodu na sprzedaż należy uzyskać Cyfrowy Paszport Pojazdu. Do tego konieczne jest przejście drobiazgowej kontroli technicznej. Carsmile, właściciel Otomoto Klik, podał, że aż 43 proc. przebadanych aut miało poważne wady.
Założeniem platformy Otomoto Klik jest niemożność wystawienia samochodu w złym stanie technicznym. Co nie znaczy, że nikt nie próbuje
Wygląda na to, że wciąż wielu właścicieli używanych samochodów nie ma nic przeciwko próbie sprzedaży powypadkowych wraków jako w pełni sprawnych aut. Takie wnioski płyną z danych podanych przez właściciela platformy Otomoto Klik, firmy Carsmile.
Otomoto Klik ma jedną bardzo ważną cechę wyróżniającą tą platformę spośród innych dróg sprzedaży używanych samochodów. By móc wystawić auto w serwisie należy najpierw uzyskać Cyfrowy Paszport Pojazdu. To jest możliwe jedynie po przeprowadzeniu dokładnych badań technicznych.
Badanych jest 120 elementów, takich jak powłoka lakiernicza, opony, elementy zewnętrzne, oświetlenie, silnik, podwozie i układ kierowniczy, wnętrze pojazdu, elektronika i wyposażenie.Chodzi o to, by kupujący miał pewność, że wykłada pieniądze na samochód, którym da się bezpiecznie jeździć. Równocześnie sprawdzany jest kolejny istotny czynnik: stan prawny pojazdu.
Pomimo tego wciąż znajdują się sprzedawcy, którzy próbują wystawiać auta, które nie są w stanie wspomnianych badań przejść. Wcale nie jest ich tak mało. Aż 43 proc. samochodów przebadanych przez platformę OtomotoKLIK w III kwartale 2021 r., czyli tuż po starcie platformy, nie otrzymało Cyfrowego Paszportu Pojazdu. Powodem był zły stan techniczny samochodu, lub wątpliwości co do stanu prawnego. Tym samym takie auta nie zostały dopuszczone do sprzedaży.
Nieuczciwi sprzedawcy to wciąż plaga. Niektórzy próbowali sprzedać auta kompletnie nienadające się do użytku
To jednak nie wszystko, bo wśród tych 43 proc. wystawianych samochodów znalazły się takie, którym stwierdzono szkodę całkowitą. Mowa o pojazdach, które są uszkodzone w takim stopniu, że nie nadają się do sprzedaży a ich naprawa jest bezcelowa. W przypadku ubezpieczenia OC o szkodzie całkowitej mówimy wówczas, gdy koszt naprawy pojazdu przekracza jego wartość sprzed wypadku. Dla ubezpieczenia AC definicje bywają różne. Różni ubezpieczyciele przyjmują różne progi. Zapewne także Otomoto Klik posiada własną definicję szkody całkowitej.
Nie zmienia to jednak faktu, że aż 15 proc. niedopuszczonych do sprzedaży w platformie pojazdów to właśnie przypadki szkody całkowitej. To oznacza, że Otomoto Klik uznało, że koszt naprawy takich samochodów będzie wyższy, niż ich realna wartość.
Równocześnie Carsmile informuje, że ż 74% respondentów pokonuje ponad 100 km, aby obejrzeć samochód przed zakupem. Średni wiek samochodu osobowego w Polsce przekracza 14 lat według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i 12,6 według Samaru. Jedna piąta pojazdów jest nawet starszych, niż 20 lat.
W zeszłym roku do naszego kraju sprowadzono 940 tys. aut osobowych. To o 11 proc. więcej, niż w 2020 r. Co zresztą nie powinno dziwić, biorąc pod uwagę pandemiczne problemy z dostępnością nowych samochodów, oraz stale rosnące ceny samochodów w 2021 r.