Bardzo dobre wyniki biznesowe, stawianie na innowację, postępy w cyfryzacji swojej działalności. To wszystko sprawiło, że PKO BP zostało Bankiem Roku 2022. Stało się to już po raz siódmy. A mowa o tytule przyznawanym przez prestiżowy, działający od blisko stu lat, miesięcznik „The Banker”. Kiedy przyjrzymy się na to, jak wyglądał miniony rok w PKO BP, to taka decyzja nie powinna specjalnie dziwić.
Trudny 2022 rok
2022 był rokiem szczególnym dla sektora bankowego. Duży wpływ wywarła na niego rosyjska agresja na Ukrainę. Od lat nie mieliśmy tak wysokiej inflacji i wzrostów stóp procentowych oraz, co za tym idzie, obniżenia akcji kredytowej. Bankowe infolinie w pewnych momentach były rozgrzane do czerwoności. Klienci banków nie wiedzieli co robić, co stanie się z ich oszczędnościami, czy mają pozostawić swoje pieniądze na kontach, czy może wybrać gotówkę. Przy tego rodzaju wyzwaniach rywalizację o tytuł „Bank of the Year 2022 in Poland” można uznać za szczególnie znamienną. Zwycięzca bowiem wyróżnić się musiał nie tylko szczególną solidnością, ale też umiejętnością skutecznego reagowania na potrzeby klientów w kryzysowych czasach – Mimo wymagającego otoczenia rynkowego, zmian makroekonomicznych, regulacyjnych i społecznych realizujemy ambitne cele biznesowe i dynamicznie się rozwijamy pozostając filarem stabilności finansowej milionów polskich rodzin i przedsiębiorstw – mówi Paweł Gruza wiceprezes PKO Banku Polskiego, kierujący pracami Zarządu.
Bank roku to bank innowacyjny
W kryzysowym roku zwycięzcą okazał się największy gracz na polskim rynku. PKO Bank Polski, obsługujący ponad 11 mln klientów, został doceniony przez grono międzynarodowych ekspertów przede wszystkim za cyfryzację, która jest jednym z głównych kierunków rozwoju banku. Postawienie na innowacyjność pozwoliło w warunkach rosnącej zmienności otoczenia sprostać oczekiwaniom klientów a przy okazji bank zmienia oblicze polskiej bankowości. Aplikacja mobilna IKO oferuje coraz szerszy i stale się rozwijający wachlarz funkcji. Aktywnych jest już rekordowe 7 mln aplikacji. Kolejna liczba potwierdzająca, że PKO Bank Polski jest bankiem roku, to ilość transakcji przeprowadzonych w aplikacji IKO: było ich 172 mln, co oznacza wzrost o ponad 40 proc. r/r.
PKO Bank Polski systematycznie rozwija także obsługę klienta poprzez kanały zdalne oraz boty. Udział sprzedaży cyfrowej dla kredytów konsumpcyjnych wynosi już 82 proc. Rośnie też znaczenie digitalizacji procesu rozmów z klientami. Liczba rozmów realizowanych przez boty konwersacyjne banku wynosi niemal 16,5 mln.
Jednym z ciekawszych działań PKO Banku Polskiego w 2022 roku było uruchomienie placówki w metaświecie – czyli w Metaverse. Charakterystyczny punkt w Warszawie – Rotundę – można teraz odwiedzić na platformie Decentraland. To wyprzedzenie konkurencji, ponieważ żaden polski bank jeszcze tego nie zrobił. PKO BP chce wykorzystać swoją e-Rotundę do testowania nowych form komunikacji z klientami, ale też do wdrażania i szkolenia nowych pracowników.
Lokaty, płatności odroczone
Po szaleńczej pierwszej połowie roku, w drugiej banki zaczęły tworzyć coraz atrakcyjniejsze lokaty. PKO Bank Polski szybko przygotował korzystną ofertę – między innymi 8 proc. w skali roku „na dzień dobry” dla nowych klientów. Kolejne propozycje PKO BP to 7,5 proc. w promocji na nowe środki na Koncie Oszczędnościowym Plus, do tego nieco mniejsze 6-procentowe lokaty: mobilna i 60+. Pod koniec stycznia wyróżnienie otrzymała też nowa usługa dla tych klientów, którzy czasem potrzebują możliwości dokonania odroczonej płatności: „PKO Płacę Później” (chodzi o płatności w widełkach 50-1000 złotych). Usługa została zwycięzcą plebiscytu Cashless Pay 2022. Nieźle jak na coś, co weszło na rynek dopiero w końcówce listopada, prawda?
Czas nowej strategii
Rok 2022 PKO Bank Polski zakończył mówiąc „Przygotowani do wyzwań, nastawieni na przyszłość”. To hasło nowej strategii na lata 2023-2025, którą bank ogłosił w grudniu 2022 r. PKO Bank Polski wkracza w nowy horyzont strategiczny wykorzystując swoje przewagi konkurencyjne: skalę działania, zaawansowanie cyfrowe i technologiczne oraz bezpieczeństwo i stabilność. Nowa strategia skoncentrowana jest na ludziach, udoskonalaniu doświadczeń klientów oraz dalszym poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań.
Jeśli zaś chodzi o wyniki, w perspektywie do 2025 roku bank zakłada wzrost wartości kapitałów własnych o 60 proc. Priorytetem jest takie zarządzanie kapitałem i osiąganie rentowności aby bank mógł dzielić się zyskiem z akcjonariuszami. PKO Bank Polski zamierza osiągnąć ROE powyżej 12 proc., a wskaźnik C/I poniżej 45 proc.
Sukces w kryzysowych czasach
Sektor bankowy po 12 miesiącach trudnego, 2022 roku jest, jak każdy z nas, solidnie poobijany. Ale wielu jego uczestników zdało egzamin z reagowania na kryzysowe sytuacje. Jak widać, PKO Bank Polski jest wśród nich liderem.
Fala problemów, z którymi spotkali się klienci sektora bankowego w roku napaści Rosji na Ukrainę i związanym z tym kryzysem finansowym, stała się jednocześnie okazją dla wielu firm, by pokazać umiejętność sprawnej reakcji na nowe potrzeby ludzi. Wierząc, że 2023 rok przyniesie nam już odrobinę wytchnienia, można liczyć na to, że ważni rynkowi gracze wyjdą z tego silniejsi i sprawniejsi. PKO Bank Polski ma do tego mocne fundamenty. A uzyskany za 2022 rok tytuł jeszcze bardziej zwiększa jego wiarygodność.
Artykuł powstał w ramach współpracy komercyjnej z PKO BP