ecommerce Zakupy

Jakie gratisy dorzucić klientom do zakupów? Oto najciekawsze pomysły polskich e-sklepów

Jakie gratisy dorzucić klientom do zakupów? Oto najciekawsze pomysły polskich e-sklepów
Jakie gratisy dorzucić klientom do zakupów? Oto najciekawsze pomysły polskich e-sklepów
 

Pomysły na gratisy dołączane do zakupów bywają różne. Z oczywistych względów są mniej lub bardziej udane. Nie oszukujmy się, na ogół są niestety tandetne. Jest to błąd. Wymagania konsumentów są coraz wyższe. Na gratisy należy obecnie spojrzeć niesztampowo. Klient lubi być zaskoczony, czasami rozbawiony, a innym razem potrzebuje gratisu, o którym nigdy by nie pomyślał. Jeżeli chcesz się wyróżnić, doceń gratisy i spójrz na nie bardzo kreatywnie.

Pomysły na gratisy na miarę trendów

Moc gratisów powinien docenić każdy sprzedawca. Nie tylko tworzą pozytywne odczucia, ale pozwalają przyciągnąć stałych klientów. Często nie wymagają wysokich nakładów finansowych, a klienci są za nie po prostu wdzięczni. A wdzięczny klient to najczęściej zadowolony klient. Każdy z nas potrafi przywołać w swojej pamięci liczne przykłady gratisów, jakie otrzymał do zamówienia. Nic w tym dziwnego sprzedawcy od dawna odkryli ich dobroczynny wpływ. Niestety to, co cieszyło kilkanaście lat temu, dziś wprawia w zażenowanie. Dlatego na gratisy należy spojrzeć dość kreatywnie.

Zapomnijcie o smyczach do kluczy. Wielu sprzedawców nadal myśli, że dołączenie do paczki smyczy jest fajne. Niestety w świecie zwiększającej się świadomości ekologicznej i minimalizmu taki gratis jedynie wkurza konsumenta. Jakiś czas temu do zamówienia ze znanej sieci kosmetycznej dostałam właśnie taki gratis, jedyna myśl, jaka pojawiła się w mojej głowie to: kolejny śmieć, który będzie przekładany z pudełka do pudełka, bo szkoda będzie go wyrzucić. Dlatego zbędnym gadżetom powiedzmy stanowcze nie.

Z tego samego powodu z listy gratisów należy wyrzucić breloki do kluczy, chyba że są naprawdę oryginalne. Do tej listy w pierwszym odruchu dodałabym również długopisy. Chociaż tutaj istnieje duże pole do popisu, jeżeli zrezygnujemy z najtańszych, wypisujących się po paru użyciach. Długopis w nietypowym kolorze, z fajnym wzorem lub kolorem może być dobrym pomysłem. Podobnie jak oryginalny ołówek czy wbrew pozorom notes.

Gratisy powinny pasować do zamówienia

Każdy gratis powinien być dopasowany do branży i robionych zakupów. Dość nietrafionym pomysłem jest dołączenie próbki męskiego zapachu do zamówienia damskich perfum. Podobnie jak kosmetyków dla dzieci do zamówienia składającego się z kosmetyków dla dorosłych. Nie każdy przecież może mieć dzieci lub życiowego partnera. A w wielu przypadkach taki gratis może wywołać po prostu przykrość. Pozostając w temacie kosmetyków, bardzo dobrym pomysłem są miniatury lub próbki innych produktów ze sklepu. Nic tak nie zachęca konsumentów do ponownych zakupów, jak przetestowanie innych rzeczy z oferty. Z tego samego względu gratisem, mogą być również próbki wzorów lub kolorów.

Ciekawym rozwiązaniem są vouchery albo zniżki na kolejne zakupy. Warto jednak dobrze przemyśleć proponowane promocje tak, aby były one faktycznie atrakcyjne. Dawanie 10 procent zniżki w momencie kiedy wiemy, że za chwilę zacznie się wakacyjna wyprzedaż, jest mocno nietrafione. Chyba że oferujemy zniżkę dodatkową, np. 5 procent od przecenionych już rzeczy.

Pomysły na gratisy powinny być kreatywne

W mojej opinii zawsze dobrze sprawdzają się drobne przekąski, słodycze albo kawa czy herbata. Ostatnio modne są dołączane do zamówień cukierki-krówki. Z ciekawych rozwiązań, o jakich pomyślałam, są również gadżety firmowe. Tu przypomniała mi się historia mojego znajomego, który organizuje kameralne i ekstremalne wyjazdy. Dla klientów przygotowuje podróżnicze gadżety, takie jak koc czy poduszka podróżna oczywiście z logo firmy. W podobną kategorię wpisują się czasopisma i firmowe gazety, jeżeli zawierają merytoryczną treść.

Myśląc o oryginalnych gadżetach przyszły mi do głowy również plakaty i wydruki zdjęć. Ale tu tak jak w pozostałych przypadkach wszystko zależy od branży. Do ciekawych gadżetów zaliczyłabym również kubki, oczywiście wszystko zależy od ich estetyki, ale jest tu duże pole do popisu, podobnie jak z innymi elementami zastawy, czy akcesoriów kuchennych. Do zakupów można dodać również pełnowymiarowe produkty, a także bilety do kina. Przed świętami Bożego Narodzenia warto pomyśleć o tradycyjnej symbolice i do zamówienia dodawać sianko na wigilijny stół. W podobnym kierunku można podążać przed innymi świętami religijnymi i państwowymi.

Co z gratisami?

Wybór gratisu nie jest oczywiście jedynym problemem. Warto wiedzieć, że gratisy pojawiające się w paczkach mogą zobowiązywać do zapłaty podatku VAT. Zwłaszcza jeżeli są one kosztowne. Przed ostatecznym wprowadzeniem gratisu do sklepu internetowego należy zapoznać się z obowiązującymi zasadami jak rozliczyć gratisy w sklepie internetowym?

Kiedy przebrniemy już przez kwestie związane z formalnościami, zostaje już tylko wybór odpowiedniego gratisu, tak aby ucieszył on klientów i najważniejsze — zachęcił do powrotu.