Biznes Technologie

BLIK podbija e-commerce. W „czarny piątek” wybrała go połowa kupujących!

BLIK podbija e-commerce. W „czarny piątek” wybrała go połowa kupujących!
BLIK podbija e-commerce. W „czarny piątek” wybrała go połowa kupujących!
 

Popularność BLIK-a ciągle rośnie, co chyba widzi każdy, kto choć trochę działa e-commerce. Jednak i tak najnowsze dane z „Black Friday” powinny robić wrażenie. Płatności w tej formie wybrało 50 proc. kupujących!

Pandemia spowodowała, że nawet ci, którzy dotychczas stronili od e-zakupów, zaczęli się do nich przekonywać. Do świata e-handlu coraz częściej przenoszą się też znane promocje – jak „Black Friday”, który właściwie staje się już naszą polską tradycją. Każdy więc czekał na wyniki z „Czarnego piątku” 27 listopada.

Jak się więc one prezentują? Według danych Tpay liczba transakcji wzrosła o 211 proc. w stosunku do pozostałych dni listopada.

Najwięcej wzrostu było w kategorii moda – o 280 proc. Niewiele mniej wzrosła kategoria zdrowie i uroda (o 278 proc.), a AGD i elektronika urosła „tylko” o 204 proc.

Z danych Tpay wynika też, że Polacy już przyzwyczaili się do zakupów w „Czarny piątek”. Nie do końca przekonuje ich jednak ciągle „Cyber monday”. Piątek przyciągnął bowiem o 49 proc. więcej klientów niż „cyberponiedziałek”.

Transakcje internetowe w listopadzie, fot.: Tpay

Podczas „Black friday” Polacy jednak kupują nie tylko więcej, ale i drożej. Średnia wartość „piątkowego” koszyka z uwzględnieniem wszystkich metod płatności wzrosła o 10 proc. w stosunku do koszyka z całego listopada. I tu dominuje moda i akcesoria – wydatki na tę kategorię wzrosły aż o 26 proc. w porównaniu do całego listopada.

Popularność BLIK-a naprawdę robi wrażenie

Polski system płatności nie jest z nami specjalnie długo – ma zaledwie pięć lat. Jednak na przykładzie „Black friday” widać, że cieszy się wręcz gigantyczną popularnością wśród Polaków. 27 listopada podczas zakupów online, ten system płatności wybrała dokładnie połowa internautów.

Opcję Pay-By-Link wybrało z kolei 35 proc. internautów na zakupach. 35,5 proc. zdecydowało się natomiast na tradycyjną płatność kartą.

Co ciekawe, w najpopularniejszej „czarnopiątkowej” kategorii dominacja BLIK-a jest jeszcze bardziej widoczna. Jeśli chodzi o modę i akcesoria, to ten system płatności odpowiadał za 55 proc. wszystkich transakcji.

Jak zauważa Paweł Działak, CEO firmy Tpay, same e-zakupy na przestrzeni lat niespecjalnie się zmieniają, jeśli chodzi o wybór artykułów. Ciągle dominuje moda, a potem są kosmetyki – i dalej elektronika. Jednak dodaje, że wybór metod płatności „przechodzi prawdziwą transformację”.

Wygląda więc na to, że Polacy nie boją się nowości – nie tylko coraz bardziej lubią e-handel, ale też przekonują się do nowych metod płatności. Trudno nie zauważyć też, że BLIK to wielki sukces polskiej gospodarki – może jeden z największych w ostatnich latach. To pokazuje, że Polacy wcale nie muszą korzystać z zagranicznych rozwiązań – i sami mogą kreować bardzo dobre produkty, może nawet lepsze niż te z Zachodu czy z Dalekiego Wschodu.

5 odpowiedzi na “BLIK podbija e-commerce. W „czarny piątek” wybrała go połowa kupujących!”

    • Na prowizjach od każdej transakcji. Sklepikarz płaci operatorowi terminala, a operator do PSP. Zasada ta sama jak przy zwykłych kartach płatniczych.

  1. „Podczas „Black friday” Polacy jednak kupują nie tylko więcej, ale i drożej.”
    Jakże niefortunne sformułowanie.

    • W pewnym sensie prawdziwe. Ja poszukiwalem nowego telefonu w czarny piątek. Miałem 5 modeli na które liczyłem i żaden nie był tańszy, choć na trzy z nich pojawiła się promocją co najmniej -500 zł (po której kosztowały i tak o 200 zł więcej niż mogłem nabyć w październiku).
      W poprzednich latach to samo – wymiana telefonu po najlepszej cenie w okolicy stycznia – lutego jak już zakupowy szal się skończy.
      Czemu ceny miałyby spadać gdy wszyscy mają praktycznie ostatni moment na kupno prezentów?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *