Pracownicze Plany Kapitałowe są tak cudowne, że aż połowa peanów na ich temat to marketing szeptany

Gorące tematy Praca Technologie dołącz do dyskusji (96) 19.06.2019
Pracownicze Plany Kapitałowe są tak cudowne, że aż połowa peanów na ich temat to marketing szeptany

Udostępnij

Jakub Kralka

Moją uwagę zwróciły komentarze pod naszymi artykułami dotyczącymi Pracowniczych Planów Kapitałowych. Otóż trochę już w internecie siedzę i nie wyglądało mi to jak żadne wypowiedzi internautów w historii. 

Musicie bowiem wiedzieć, że człowiek w internecie stara się unikać chwalenia, a jeśli już musi to robić to przychodzi mu to z ogromnym trudnem. „No nie jest pan takim ostatnim mugolem, panie Jakubie” wykrztusił kiedyś stały czytelnik, pod moim najlepszym artykułem w życiu.

Pracownicze Plany Kapitałowe tak dobre, że chwalą się same

Co do tego, że Pracownicze Plany Kapitałowe są odpłatnie zachwalane w komentarzach w internecie, nie mam najmniejszych złudzeń. Zastanawiam się jednak kto stoi za taką inicjatywą. Kiedyś banki połączyły siły i stworzyły BLIK-a, jeden z fajniejszych współcześnie systemów płatności. Może PPK zjednoczyły branżę ubezpieczeniową, która buduje sobie rynek ponad podziałami?

A może festiwal komplementów zachwalających Pracownicze Plany Kapitałowe sięga jeszcze wyżej i to sam rząd inwestuje w dobrą opinię dla swojego koronnego pomysłu? Napisałem kiedyś artykuł pt. „Marketing szeptany a prawo„. Tego typu reklama, powszechnie spotykana na forach internetowych, ale i w komentarzach na rozmaitych portalach, blogach i serwisach, jest oczywiście nielegalna. Nie jestem jednak pewien czy wychwalanie rządowych inicjatyw można na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji uznać za czyn nieuczciwej konkurencji i domagać się interwencji UOKiK-u.

Z pewną dozą pewności można natomiast stwierdzić, że ktoś zatrudnił agencję marketingu szeptanego, ponieważ spora część publikowanych w ten sposób komentarzy w swoich archiwach wychwala też inne instytucje. Na przykład jeden z użytkowników ma tylko kilka komentarzy, w których specjalizuje się w doradzaniu komód do sypialni, ośrodku leczenia uzależnień Medox, Medicover, samochody elektryczne oraz PPK. Zapętlić.

Marketing szeptany PPK

Poczytałem archiwalne teksty na Bezprawniku, których przedmiotem są Pracownicze Plany Kapitałowe i zauważyłem, że obok wielu z nich pojawiają się nowe komentarze, znacząco bardziej aktualne od dat publikacji tekstów. Na przykład:

Rzuciłem też okiem do jednego z konkurencyjnych serwisów o prawie, który nie korzysta w komentarzach z wtyczki Disqus, tylko z modułu Facebooka. To samo. Peany na cześć PPK wygłaszane przez konta, które nie mają żadnej wiarygodnej historii na Facebooku, zdjęcie profilowe sprzed kilkunastu dni i brak jakichkolwiek interakcji przy nim. Spam.

Pracownicze Plany Kapitałowe 2019

Pracownicze Plany Kapitałowe zaczną obowiązywać już od lipca 2019. Ogólne założenia PPK omawia w osobnym artykule Joanna Buchwałd-Musińska. Pracownicze Plany Kapitałowe bazują na środkach zgromadzonych od pracownika, pracodawcy oraz od państwa. Prognozowaną wysokość emerytury, a także wartość środków pobieranych co miesiąc z konta, obliczy kalkulator PPK.

Czy pomysł jest dobry, na tę chwilę trudno jednoznacznie ocenić. Natomiast z całą pewnością prawdziwa cnota krytyki się nie boi i nie potrzebuje tłumów opłacanych naganiaczy w komentarzach. Mam bardzo duże wątpliwości czy tego typu marketing szeptany może stanowić podstawę interwencji UOKiK-u, ale przecież każde z tych kont masowo reklamuje też inne firmy. Z doświadczenia wiem jednak, że ta forma reklamy nie stanowi dla urzędu żadnego problemu. Jest nielegalna, ale i trudna do udowodnienia, więc się z nią nie walczy.