Pandemia COVID-19 spowodowała, że wielu Polaków zaczęło pracować zdalnie. Spora część pracowników nadal wykonuje swoje obowiązki zawodowe z domu. To z kolei poskutkowało tym, że aż 70 proc. ankietowanych stworzyło w swoim domu przestrzeń do spotkań online.
70 proc. ankietowanych stworzyło przestrzeń do spotkań online
Praca zdalna wiąże się zazwyczaj z częstymi spotkaniami online. Często jednak – jeśli zatrudniony pracuje z domu – udział w takim spotkaniu może być problematyczny, np. ze względu na innych domowników. Jak się jednak okazuje, wielu Polaków postanowiło rozwiązać ten problem – i stworzyło w domu wydzieloną przestrzeń do spotkań online.
Z badania przeprowadzonego przez firmę ClickMeeting, polską platformę do spotkań online wynika, że aż blisko 70 proc. ankietowanych zorganizowało prywatną przestrzeń do pracy zdalnej. Co ciekawe, aż 31 proc. badanych ubiera się elegancko na spotkania online; 39 proc. stawia na strój casualowy. Z kolei tylko 2 proc. stwierdziło, że najczęściej podczas spotkania online (można domyślać się, że chodzi wyłącznie o spotkania audio) ma na sobie pidżamę. Jak zaznacza Dominika Paciorkowska, Dyrektor Zarządzająca i Członek Zarządu ClickMeeting, to tylko pokazuje, że przestrzeń spotkań online profesjonalizuje się, a uczestnicy traktują takie spotkania równie poważnie, co tradycyjne zebrania w biurze.
O profesjonalizacji spotkań online świadczy nie tylko wydzielona przestrzeń, czy strój, ale również – zachowanie uczestników. Z badania ClickMeeting wynika, że 60 proc. ankietowanych sprawdza przed rozpoczęciem spotkania, czy sprzęt potrzebny do połączenia działa poprawnie. 85 proc. jest zdania, że punktualność (i pozostanie na spotkaniu do jego zakończenia) są niezwykle ważne; 70 proc. deklaruje przygotowywanie notatek, a 69 proc. – wyciszanie telefonu. Z kolei tylko 21 proc. badanych przyznało, że niekiedy zdarza im się zakłócić spotkanie, np. przez nieprzygotowanie ważnego pliku czy dokumentu.
Firmy też profesjonalizują spotkania online
Warto jednocześnie zaznaczyć, że profesjonalny charakter spotkań online wynika również częściowo ze starań firm. Z przeprowadzonego w zeszłym roku badania ClickMeeting wynikało, że ponad połowa ankietowanych oczekiwała od przełożonych wprowadzenia zasad dotyczących spotkań zdalnych w pracy. Z tegorocznego badania wynika natomiast, że już 1/3 firm wprowadziła takie zasady. Mowa m.in. o doprecyzowaniu zasad zabierania głosu (17 proc.), zakazie korzystania z telefonów i innych urządzeń w tle (16 proc.), określeniu ubioru (12 proc.) czy formy powitania i pożegnania (13 proc.).
Nie ma też żadnych wątpliwości, że po wejściu w życie nowych przepisów o pracy zdalnej na ustalenie zasad spotkań online zdecyduje się jeszcze więcej firm. Należy też pamiętać w tym kontekście o projektowanych przepisach, które mają umożliwić rodzicom małych dzieci pracę zdalną (o ile pozwala na to charakter danej pracy). To spowoduje, że jeszcze więcej osób zacznie pracować zdalnie – i tym samym brać udział w spotkaniach online.