Dla polskich pracowników najważniejsze jest wynagrodzenie, bo nie stać ich na myślenie, czy dana praca w ogóle ich interesuje

Praca dołącz do dyskusji (197) 07.04.2019
Dla polskich pracowników najważniejsze jest wynagrodzenie, bo nie stać ich na myślenie, czy dana praca w ogóle ich interesuje

Udostępnij

Edyta Wara-Wąsowska

Zastanawianie się, na czym najbardziej zależy statystycznemu polskiemu pracownikowi, jest trochę jak wróżenie z fusów. Z tego względu pracodawcy chętnie zaglądają do wyników badań na ten temat. Raport Randstad odpowiada na to pytanie, ale też pokazuje, na czym Polakom w ogóle nie zależy.

Na pierwszym miejscu tradycyjnie wynagrodzenie i benefity

Raport Randstad Employer Brand Research 2018 porusza wiele ciekawych kwestii – chociażby zestawia oczekiwania pracowników na całym świecie z tym, co zazwyczaj proponują pracodawcy. W raporcie nie zabrakło miejsca na umieszczenie oczekiwań pracowników z poszczególnych krajów. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, co jest najważniejsze w pracy dla statystycznego Polaka.

Na pierwszym miejscu – bez zaskoczenia. Wynagrodzenie i benefity w pracy. Jest to jedna kategoria, dlatego można śmiało przypuszczać, że benefity benefitami, ale najważniejsza jest po prostu wysokość wynagrodzenia (78% badanych). Drugim najczęściej wskazywanym czynnikiem było bezpieczeństwo zatrudnienia (55%). Polscy pracownicy, oprócz stosownego wynagrodzenia, chcą mieć po prostu pewność, że nie zostaną zwolnieni z pracy z dnia na dzień. Nie bez przyczyny zresztą umowy cywilnoprawne nie cieszą się zbyt dużą popularnością i częściej są dla pracownika koniecznością niż jego świadomym wyborem. Trzecim najczęściej wymienianym czynnikiem ważnym dla polskich pracowników jest atmosfera w pracy (50%). To akurat nie dziwi, chociaż nie trudno oprzeć się wrażeniu, że pracownicy i pracodawcy inaczej to rozumieją. Zwłaszcza, że sporo Polaków narzeka na atmosferę w pracy, a przecież w ogłoszeniu wyraźnie zaznaczono – „miła i przyjazna atmosfera”…

Na czym jednak Polakom nie zależy?

O ile to, na czym Polakom zależy, nie jest właściwie żadną sensacją, o tyle dużo ciekawsze jest to, na czym im… nie zależy. Raport Randstad pokazuje i to. Najrzadziej ankietowani Polacy wskazywali na… silne kierownictwo. Możliwości są dwie – albo Polacy nie chcą przełożonych, którzy ich kontrolują, zawsze stawiają na swoim i mają za nic głos pracowników, albo po prostu wolą kadrę, która będzie mieć demokratyczny styl rządzenia. W zasadzie istnieje jeszcze trzecia możliwość – ankietowani po prostu uznali, że ze wszystkich możliwych czynników, akurat ten jest najmniej ważny (8%).

Polakom niespecjalnie też zależy na używaniu nowoczesnych technologii w pracy. Niektórym mogłoby się wydawać, że mnóstwo Polaków to gadżeciarze, jednak wciąż uczciwe wynagrodzenie pod każdym względem przebija możliwość popracowania na sprzęcie najnowszej generacji (12%).

Raport Randstad pokazuje, że Polacy nie dogadaliby się ze Szwedami

Raport Randstad pokazuje też, na czym zależy pracownikom z innych krajów. Patrząc na wybory polskich pracowników, na drugim biegunie znajduje się np. Szwecja. Podczas gdy dla nas najważniejsze jest wynagrodzenie, to dla nich – atmosfera w pracy (aż 61%). Wynagrodzenie jest przez nich wskazywane znacznie rzadziej (40%).  Szwedzi też bardziej zwracają uwagę na to, czy praca w ogóle jest dla nich interesująca (51%; w Polsce – 38%). Łatwo jednak domyślić się, z czego wynikają te różnice. Niestety, to też dowód na to, że polscy pracownicy jeszcze nie mają w większości takiego komfortu, by móc najpierw myśleć o tym, czy praca ich interesuje, a dopiero potem, czy jest dobrze płatna.