Rejestracja firmy wyłącznie online
Jak zarejestrować firmę (a dokładniej jednoosobową działalność gospodarczą) obecnie? Konieczne jest złożenie wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Najczęściej przyszli przedsiębiorcy albo udają się do urzędu (gdzie pracownicy, w razie jakichkolwiek trudności i wątpliwości, pomagają ze złożeniem wniosku) albo całą procedurę przechodzą elektronicznie. Okazuje się, że już wkrótce drugi sposób może być jedynym dostępnym.
W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Ukazała się tam zapowiedź rozpoczęcia prac nad projektem ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz niektórych innych ustaw. Okazuje się, że jednym z punktów projektu ma być wprowadzenie przepisów, które sprawią, że rejestracja firmy będzie możliwa wyłącznie online.
Jak można przeczytać w opisie, zdaniem autorów projektu, "doświadczenia ostatnich lat potwierdzają, że przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości załatwienia spraw wykorzystując usługi elektronicznie". Autorzy zwracają też uwagę na fakt, że w 2020 r., w szczytowym okresie lockdownu (kwiecień 2020) blisko 70 proc. wniosków dotyczących rejestracji działalności składano online. W związku z tym
Sprawdź polecane oferty
RRSO 21,36%
W ramach projektu przewiduje się wprowadzenie możliwości składania wniosków o wpis w CEIDG tylko online i rezygnację z formy papierowej. Należy zaznaczyć, że rozwiązanie to jest oczekiwanym następstwem postępującej elektronizacji usług publicznych, natomiast aby wyjść naprzeciw potrzebom obywateli niekorzystających z technologii cyfrowych, planowane jest rozłożenie procesu całkowitej elektronizacji w czasie. Okres pandemii pokazał, że przedsiębiorcy oraz infrastruktura technologiczna CEIDG są gotowe do przejścia na pełny proces elektroniczny w zakresie rejestracji działalności.
Nie wiadomo zatem do końca, kiedy ostatecznie zostanie wdrożona rejestracja firmy wyłącznie online. Pewną wskazówką może być informacja o tym, że od 1 października 2026 r. przedsiębiorcy będą mieć obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych.
Rozwiązanie może być przez niektórych uznawane za kontrowersyjne. O ile wprowadzanie ułatwień w procesie załatwiania różnych formalności drogą elektroniczną jest jak najbardziej mile widziane, o tyle zmuszanie do drogi online może nie mieć tak pozytywnych efektów. Mowa zwłaszcza o starszych osobach, które chcą otworzyć niewielką działalność wykonywaną wyłącznie stacjonarnie.
Zmiany obejmą również spółki
Warto przy tym wspomnieć, że w projekcie zawarto również rozwiązania dotyczące spółek cywilnych. Proponowane przepisy mają obejmować dwa zasadnicze obszary - uproszczenie procesu i elektronizację przekazywania informacji o spółce cywilnej oraz publikację kompleksowej informacji o spółce cywilnej.
Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to IV kwartał 2022 r.