Koniec instagramowych „polecajek”. Nowe przepisy mocno ograniczają promowanie wyrobów medycznych przez influencerów

Prawo Technologie Zakupy Dołącz do dyskusji
Koniec instagramowych „polecajek”. Nowe przepisy mocno ograniczają promowanie wyrobów medycznych przez influencerów

Nadchodzą dobre zmiany. Wraz z nowymi przepisami skończy się dziki zachód w kwestii reklam wyrobów medycznych na Instagramie. Nowe przepisy uporządkują zasady reklamy, a sami influencerzy będą musieli nas wyraźnie poinformować o wciskanym kicie.

Kryptoreklamy w social mediach

Zmiany spowodowała nowa ustawa o wyrobach medycznych z dnia 7 kwietnia 2022 roku oraz projektowane rozporządzenie Ministra Zdrowia, którego pierwszy projekt pojawił się 28 lipca 2022 r. To właśnie w nim ma zostać dokładnie określony sposób prezentowania reklamy wyrobów medycznych. Wiadomo na pewno, że reklamy umieszczane przez influencerów na profilach w mediach społecznościowych będą musiały zawierać co najmniej nazwę lub nazwę handlową wyrobu oraz sposób jego zastosowania. W trakcie reklamy konieczne będzie również umieszczenie ostrzeżenie, którego treść przypomina tą znaną z reklam produktów leczniczych. Co ciekawe, przepisy wprowadzają obowiązek umieszczenia reklamy w wyraźnym miejscu. Celebryci nie będą mogli upchać jej gdzieś w kącie. Ustawa określa dość wyraźne wymogi co do sposobu jego publikacji, takie jak: wyróżnione tło, określona odległość liter i zajmowana powierzchnia. Reklama wyrobów medycznych na Instagramie będzie więc dość mocno przypominać tą znaną z telewizyjnych reklam leków.

Reklama wyrobów medycznych na Instagramie

Zmiany w sposobie prezentowania wyrobów medycznych są z całą pewnością dobre. Najbardziej cieszy jednak obowiązek informowania o otrzymanych korzyściach materialnych i niematerialnych od podmiotu prowadzącego reklamę. Dzięki nowym przepisom z przestrzeni social mediów zniknąć mają niewinne „polecajki”, które całkiem przypadkowo świetnie sprawdziły się w kosmetyczce pewnej celebrytki. Takie współprace mają być wyraźnie oznaczane, a dodatkowo twórca internetowy ma określać jaki rodzaj wsparcia albo wynagrodzenia otrzymał. Podobnie jak w przypadku ostrzeżeń informacja ta ma być wyraźna i czytelna oraz pojawiać się na ekranie przez określony czas. Oglądając tego typu wpis, mamy nie mieć wątpliwości co do tego, jaki jest jego rodzaj i charakter. Niezależna opinia influencera dopingowana darmowymi tabletkami z kolagenem będzie już jednoznaczną reklamą, co do której nikt nie będzie miał wątpliwości.