Dziś rano pisaliśmy na temat "wpadki" RTV Euro AGD, gdyż sklep zaczął sprzedawać akcesoria fotograficzne znacznie poniżej ich rynkowej ceny. Internauci alarmowali, że sklep anulował zamówienia i naprędce zmieniał regulamin.

Wedle przeprowadzonej przeze mnie analizy RTV Euro AGD faktycznie zmienił regulamin, z czym się przesadnie nie kryje, ponieważ w jego treści wyraźnie wskazuje, że część postanowień wchodzi w życie z dniem 21 marca 2017 roku.
Jednakże korzystając z internetowego narzędzia służącego porównywaniu treści dużych dokumentów, dostrzegam pewną prawidłowość tych zmian. Otóż zdecydowana większość z nich dotyczy albo bardzo nieistotnych detali (jak na przykład poprawa interpunkcji i usunięcie zbędnej spacji), albo też dotyczy uregulowania zagadnienia kart podarunkowych.

Nie ma się co wczytywać w treść obrazków powyżej - dodaję je jedynie jako formę ilustracji, żeby mniej więcej nakreślić z jakiego typu zmianami mieliśmy do czynienia. To właśnie wspomniane karty podarunkowe były podstawową przesłanką motywującą zmiany w regulaminie i szczerze mówiąc wątpię, żeby ktoś naprawdę podmieniał dokumenty dziś w nocy - prawdopodobnie zmiana została dokonana wczoraj, ale w trakcie dnia, prawie z zasadami sztuki.
RTV Euro AGD - zmiana regulaminu
Cała zmiana w regulaminie miała przede wszystkim na celu wprowadzenie do niego Załącznika numer 5 do regulaminu, w którym szczegółowo reguluje się kwestie wspomnianych kart podarunkowych, które najwidoczniej są nowością w sklepie.

Jest natomiast jedna kwestia, którą RTV Euro AGD rzeczywiście mogło zrobić nie do końca zgodnie z prawem. Otóż generalnie przedsiębiorca jest trochę ograniczony w możliwości zmieniania swojego regulaminu i musi mieć do tego ważny powód. Myślę jednak, że wprowadzenie kart podarunkowych do sklepu jest takim ważnym powodem.
Ale nawet wtedy przedsiębiorca powinien dochować jeszcze jednego warunku, a mianowicie zmiany w regulaminie w odpowiedni sposób zakomunikować. Wedle moich możliwości postrzegania rzeczywistości - prześledziłam stronę sklepu dość uważnie - RTV Euro AGD nie informuje nigdzie w czytelny sposób o tym, że regulamin uległ zmianie. To spore przeoczenie, które może nie jest wprost sprzeczne z prawem, ale jest w pewnym stopniu sprzeczne z powszechnie utartą praktyką, na którą składają się interpretacje np. art. 384 Kodeksu cywilnego, czy art. 8 ust. 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Ale nawet taka forma zmiany regulaminu nie powinna ściągnąć na sklep gromów ze strony UOKiK-u.
Niezależnie jednak od dyskusji na ten temat, nawet zmuszając sklep do respektowania starej wersji regulaminu, to wbrew opinii internautów, nadal stoimy w bardzo niefortunnej pozycji i prawo nie sprzyja naszym roszczeniom. Przykładowo Wykopowicz o pseudonimie Nedkely błędnie wskazuje:
W dodatku zmienili regulamin dzisiaj nad ranem, wierząc kupującym z tego sklepu.
Regulamin miał forme zaproszeni do ZAWARCIA UMOWY a nie oświadczeniem woli zawarcia umowy i tu jest pies pogrzebany, bo takiej umowy nie możesz tak sobie po prostu anulować.
Prawdopodobnie błędnie interpretując pogłoski, które od rana krążą po forach internetowych i facebooku o manipulacji regulaminem sklepu. Internauci zwracają uwagę zapewne na treść Załącznika numer 5, który rzeczywiście wspomina w pewnym momencie:
Informacje o Kartach Podarunkowych podane w Sklepie Internetowym stanowią zaproszenie do zawarcia umowy w rozumieniu art. 71 k.c.
Ale dotyczy to tylko kwestii kart podarunkowych, ponieważ standardowym regulamin nie zmienił się w tym zakresie:
Informacje o Produktach, Produktach Ratalnych, w tym Kredytach oraz Produktach Ubezpieczeniowych, w szczególności ich opisy, parametry techniczne i użytkowe oraz ceny podane w Sklepie Internetowym stanowią zaproszenie do zawarcia umowy w rozumieniu art. 71 k.c..
Informacja o cenie podawana w Sklepie Internetowym ma charakter wiążący od momentu otrzymania przez Klienta wiadomości e-mail, o której mowa w treści art. IV.5.2 Regulaminu Sklepu Internetowego. Cena ta nie ulegnie zmianie niezależnie od późniejszych zmian cen w Sklepie Internetowym, które mogą się pojawić w odniesieniu do poszczególnych Produktów, Kodów aktywacyjnych, Produktów Ratalnych, w tym Kredytów oraz Produktów Ubezpieczeniowych.
Wygląda więc na to, że sklep nie miał intencji oszukać swoich użytkowników - przynajmniej poprzez manipulacje regulaminem, które błędnie powiązano z niefortunnym "błędem".
Jeśli już mamy wskazywać jakieś praktyki tego przedsiębiorcy jako "niefortunne", zdecydowanie bardziej nie podoba mi się ta historia: Pani Ola kupiła smartfon w renomowanym sklepie RTV Euro AGD. Potem okazało się, że już 3 miesiące wcześniej był w serwisie.
zobacz więcej:
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz
03.07.2025 7:01, Aleksandra Smusz
03.07.2025 6:53, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 5:45, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 4:43, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski