- Home -
- Transport -
- Ryanair wsłuchał się w głosy krytyki. Opóźni wprowadzenie kontrowersyjnych zmian
Odejście od drukowania kart pokładowych to kolejny pomysł Ryanair na oszczędności. Wszystko ma się odbywać za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Jeszcze miesiąc temu było głośno o sprzeciwie pasażerów wobec zmian wprowadzanych przez irlandzkie linie. Co by się stało, gdyby nasz smartfon odmówił posłuszeństwa? Przewoźnik rozwiał wątpliwości.

Koniec papierowych kart pokładowych
Już teraz ok. 80% pasażerów Ryanair korzysta z aplikacji mobilnej. Irlandzki przewoźnik postanowił wykorzystać ten fakt i odejść całkowicie od papierowych kart pokładowych. Tak, ma to związek z oszczędnościami. Nic dziwnego, bo tanie linie lotnicze od lata zaskakują swoimi rozwiązaniami i ucinają koszty tam, gdzie nawet się nie spodziewamy. Całkowite przejście na cyfrowe karty pokładowe ma zupełnie wyeliminować opłaty za odprawę lotnisku.
Obecnie nadal możemy uzyskać papierową kartę pokładową za dodatkową opłatą. Nie są to małe pieniądze, ponieważ nawet kilkadziesiąt euro. Ale tak, to prawda, generuje to niewątpliwie dodatkowe koszty. Utrzymanie personelu naziemnego tylko po to, aby w ten sposób odprawiło się kilkunastu pasażerów z całego samolotu? Można było się spodziewać, że prędzej czy później tak się to skończy.
Żeby było jasne – nie będzie wyboru. Nie będziemy mogli np. wydrukować swojej karty pokładowej w domu. Wszystko ma się odbywać przez aplikację. Linie wskazują, że odejście od papieru to także zmniejszenie śladu węglowego. Rocznie to także oszczędność ponad 300 ton papieru.
Ryanair rozwiewa wątpliwości
Początkowo całkowite przejście na cyfrowe karty pokładowe miało odbyć się na początku maja. Teraz Ryanair ogłosił, że zostanie to opóźnione – nowy termin to 3 listopada. To wtedy zaczyna się mniej intensywny, zimowy rozkład lotów. Nic dziwnego, że tak przełomową decyzję przewoźnik chce jednak wypróbować przy mniejszym ruchu lotniczym. Poza tym, poza sezonem letnim lata o wiele mniej „niedoświadczonych” pasażerów. W końcu znaczna część lata tylko na wakacje. Rzucenie ich od razu na głęboką wodę mogłoby być ryzykowne.
Jest jeszcze inna potencjalna przyczyna opóźnienia odejścia od papieru. Chodzi tu o sytuację, w której smartfon pasażera odmówi współpracy. Klienci zastanawiali się co zrobić w takiej sytuacji. Czy zostaną obciążeni opłatą? Ryanair odpowiedział, że pasażerowie, którzy odprawili się i pobrali kartę pokładową, ale ich smartfon przestał działać, rozładował się lub został zgubiony, otrzymają na lotnisku bezpłatną pomoc. Mam nadzieję, że w tej kwestii linie będą bardziej przychylne pasażerom niż w kwestiach związanymi z wymiarami bagażu czy odszkodowań za opóźnione loty.
Co z lotniskami, które akceptują wyłącznie papierowe karty pokładowe? W tym przypadku nie musimy się martwić. Pasażerowie podróżujący do tych krajów zostaną o tym poinformowani, a papierowe karty pokładowe będą dla nich dostępne bezpłatnie.
zobacz więcej:
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:58, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
01.07.2025 8:37, Rafał Chabasiński
01.07.2025 7:52, Aleksandra Smusz
01.07.2025 6:56, Rafał Chabasiński
30.06.2025 20:19, Rafał Chabasiński
30.06.2025 16:17, Rafał Chabasiński
30.06.2025 15:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 13:30, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 12:55, Mateusz Krakowski
30.06.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 10:57, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 10:51, Rafał Chabasiński
30.06.2025 10:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 9:17, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 8:30, Rafał Chabasiński
30.06.2025 8:07, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 7:02, Aleksandra Smusz