Właśnie powołano Rzecznika Praw Klientów Biedronki. To nie żart – ma być niezależny od sklepu

Codzienne Zakupy dołącz do dyskusji (43) 26.02.2020
Właśnie powołano Rzecznika Praw Klientów Biedronki. To nie żart – ma być niezależny od sklepu

Radosław Tyburski

Już i bez nowego rzecznika maturzyści z WOS-u mogą mieć problem z wymienieniem wszystkich rzeczników, którzy działają w Polsce. Od teraz dochodzi nowy, co prawda raczej nie trafi się na maturze, bo jest to rzecznik prywatny i niepaństwowy, ale co ciekawe, też ma być niezależny: Rzecznik Klientów Biedronki. Jeronimo Martins właściciel Biedronki, właśnie poinformował o jego powołaniu.

Postarajmy się wymienić od najbardziej oczywistych, na szczeblu centralnym: Rzecznik Praw Obywatelskich (nie mylić z Pełnomocnikiem Rządu ds. Praw Człowieka), Rzecznik Praw Dziecka, Rzecznik Finansowy (wcześniej Rzecznik Ubezpieczonych), Rzecznik Praw Pacjenta. Na szczeblu powiatowym mamy też działających pod szyldem UOKiK Rzeczników Praw Konsumenta, czy działającego na podstawie Ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Rzecznika Praw Studenta.

Ale kto powiedział, że monopol na rzeczników ma mieć Państwo? Niedawno nawet pisaliśmy na Bezprawniku, że sklepy wielkopowierzchniowe w Polsce to czasami więcej niż tylko sklepy. 

Dlaczego więc nie Rzecznik Klientów Biedronki?

Jeronimo Martins (właściciel Biedronki) stworzył właśnie nowe stanowisko Rzecznika Klientów Biedronki. Pierwszym rzecznikiem została Pani Magdalena Koralewska. Jak można przeczytać na stronie sklepu:

Codziennie ponad 3.000 sklepów sieci Biedronka zlokalizowanych w całej Polsce odwiedza ponad 4 miliony klientów. Chcąc budować jeszcze lepsze relacje, Biedronka z własnej inicjatywy powołała Rzecznika Klienta. Po raz pierwszy w historii polska sieć handlowa oddaje do dyspozycji klientów konkretną osobę, której rolą jest reprezentowanie ich głosu.

Rzecznik ma zająć się analizą zgłaszanych jej przez klientów sklepu problemów. Co ciekawe sama Pani Rzecznik informuje, że jej stanowisko jest „niezależne od struktur Biedronki”. Sprawę będzie można do niej zgłosić dopiero po skorzystaniu z usługi BOK (Biura Obsługi Klienta). Nie da się więc ukryć podobieństw do mechanizmów znanych z państwowych instytucji. Wszyscy rzecznicy mają być co do zasady apolityczni, a np. skargę do Rzecznika Finansowego można zgłosić dopiero po wyczerpaniu drogi reklamacyjnej w instytucji, na którą się skarżymy.

Czy Rzecznik Klientów Biedronki naprawdę będzie rozwiązywał problemy klientów?

Przed oceną warto oczywiście poczekać na czyny, ale nie da się ukryć, że wygląda to raczej na ruch PR-owy. Może warto sobie najpierw zadać pytanie, czy taki Rzecznik jest sklepowi do czegoś potrzebny. Oczywiście może i będzie tak, że Rzecznik Klientów Biedronki zacznie bezstronnie rozwiązywać sprawy dotyczące zwrotu Świeżaków, ale raczej należy życzyć wszystkim klientom sklepu, żeby Biedronka  miała po prostu sprawnie działające Biuro Obsługi Klienta.

W każdym razie życzymy powodzenia, a dla klientów, którzy chcieliby zgłosić sprawę do Rzecznika, Biedronka przygotowała poniższą grafikę:

źródło grafiki: materiały prasowe Jeronimo Martins