Raport Santander Consumer Multirent rzuca światło na motoryzacyjne preferencje Polaków. Jak pokazuje, rynek samochodowy w kraju nadal mocno opiera się na autach spalinowych, szczególnie tych z drugiej ręki. Wyniki pokazują, że aż 55 proc. osób planujących wymianę pojazdu decyduje się na używane samochody spalinowe. Ten trend jest szczególnie widoczny wśród kobiet – aż 68 proc. z nich wybiera ten typ samochodu.
Nowe samochody spalinowe przyciągają uwagę tylko 20 proc. ankietowanych. Tutaj przewagę mają mężczyźni. Co czwarty badany pan rozważa taką opcję, podczas gdy wśród kobiet ten odsetek wynosi zaledwie 8 proc. Najmniejszą popularnością cieszą się samochody elektryczne. Tylko 7 proc. respondentów myśli o zakupie nowego „elektryka”, a jeszcze mniej rozważa zakup używanego pojazdu na prąd.
Szczególnie wśród najmłodszych uczestników badania (18–29 lat) niemal trzy czwarte osób wskazuje, że woli zainwestować w używane auto spalinowe. Co ciekawe, auta elektryczne budzą największe zainteresowanie w grupie wiekowej 60+, gdzie aż 17 proc. respondentów deklaruje chęć zakupu nowego pojazdu elektrycznego. W młodszych grupach wiekowych odsetek ten jest znacznie niższy – wynosi od 4 do 9 proc.
Raport ujawnił preferencje Polaków dotyczące budżetu na zakup samochodu
Najpopularniejszy przedział cenowy to 20–50 tys. zł, wskazało go 31 proc. ankietowanych, z przewagą dwudziestolatków (44 proc. w tej grupie wiekowej).
Na pojazdy w cenie 50–100 tys. zł planuje przeznaczyć środki 29 proc. badanych, głównie osób w wieku 50–59 lat. W droższe samochody, kosztujące od 100 tys. zł wzwyż, celuje mniejsza grupa – 13 proc. Polaków rozważa wydatki rzędu 100–150 tys. zł, a tylko 4 proc. jest skłonnych zapłacić ponad 200 tys. zł.
Interesującym wątkiem jest kwestia dofinansowań zakupu aut elektrycznych
Aż 47 proc. badanych deklaruje, że takie wsparcie mogłoby ich przekonać do rozważenia zakupu auta na prąd. Szczególnie zainteresowane są kobiety oraz najmłodsi kierowcy w wieku 18–29 lat. Niemniej, prawie 30 proc. Polaków pozostaje niezainteresowanych dotacjami; co czwarty respondent nie podjął jeszcze decyzji w tej sprawie.
Wyniki raportu pokazują, że choć rośnie świadomość ekologicznych alternatyw, to wysokie ceny samochodów elektrycznych oraz ograniczone budżety wciąż hamują zmianę motoryzacyjnych nawyków Polaków. Wyraźnie widać, że tradycyjne silniki spalinowe – zwłaszcza w tańszych, używanych modelach – jeszcze długo będą dominować na polskich drogach. Wynika to głównie z ich dostępności z uwagi na znacznie niższe koszty zakupu w porównaniu z kosztami nabycia pojazdów elektrycznych. Dodatkowo rozwój infrastruktury do ładowania aut elektrycznych wciąż pozostaje niewystarczający w relacji do potrzeb.