Serwisowanie samochodów w ASO jest zalecane przez dealerów, ale nie zawsze jest to konieczne. I opłacalne

Moto Dołącz do dyskusji
Serwisowanie samochodów w ASO jest zalecane przez dealerów, ale nie zawsze jest to konieczne. I opłacalne

Jak serwisować samochód to tylko w ASO? Chociaż dealerzy samochodowi gorąco do tego namawiają (a nowe samochody muszą być serwisowane w ASO, aby nie stracić gwarancji), to właściciele pojazdów już do hołdowania tej zasadzie tacy chętni nie są. Czy faktycznie opłaca się serwisować samochód w ASO? Wszystko zależy od tego, co jest naszym priorytetem. W przypadku starszych aut sprawa nie jest już taka oczywista.

Serwisowanie samochodów w ASO zalecane przez dealerów

ASO, czyli Autoryzowana Stacja Obsługi, to część autoryzowanych salonów sprzedaży samochodów danej marki. Mechanicy pracujący na tych stacjach specjalizują się więc tylko i wyłącznie w jednej marce, a ich zadaniem jest diagnostyka, serwis i naprawa samochodów. Często w przypadku problemów wizyta w ASO może okazać się nieodzowna – dotyczy to m.in. wszelkich kwestii związanych z oprogramowaniem w samochodzie (od których mechanicy w standardowych warsztatach często się odżegnują).

Teoretycznie jednak ASO powinno zapewnić najlepszą jakość diagnostyki, serwisu i napraw w każdym przypadku, tak więc powinniśmy się tam udać nie tylko w sytuacji, gdy komputer pokładowy zwariował albo gdy wyskakująca kontrolka błędu każe podejrzewać problem z oprogramowaniem (lub ze sterownikami), ale również w przypadku rutynowej wymiany oleju czy urwania wahacza. Krótko mówiąc, w teorii auto będzie miało się najlepiej, jeżeli każda naprawa zostanie przeprowadzona w ASO.

Naprawy a ASO droższe, ale mogą być również lepsze

I pojawia się pytanie, jak teoria ma się do praktyki. Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa, bo wszystko na dobrą sprawę zależy od danego serwisu. Oczywiście, mechanicy specjalizujący się tylko w danej marce i mający wsparcie specjalistów od tych pojazdów, powinni wznosić się na wyżyny swoich możliwości, a auto po wizycie w ASO powinno jeździć jak nowe. Nie zawsze ta piękna teoria pokrywa się z praktyką, gdyż zdarzają się sytuację, że w ASO usterka zostanie błędnie zdiagnozowana, a naprawa przeprowadzona w sposób niezadowalający (takie sytuacje się zdarzają, jak w każdym warsztacie).

Cena jednak jest zdecydowanie wyższa niż w zwyczajnym warsztacie mechanicznym. W ASO jednak zyskujemy gwarancję – zarówno na części, jak i na usługę, co nie zawsze jest standardem w innych zakładach mechanicznych (w teorii mechanik powinien naprawić swój błąd zawsze, w praktyce nie zawsze mamy dowody na zakup części i płatność za usługę, więc pojawia się problem).

Chcesz korzystnie sprzedać samochód? Serwisuj go w ASO

Nad wpływem serwisowania samochodu w ASO pochylił się Związek Dealerów Samochodów, który 1 lipca opublikował raport „Serwis w ASO – Ranking wzrostu cen samochodów używanych”. Tutaj wnioski są dość jasne – jeżeli kupujemy samochód na kilka lat i chcemy korzystnie go sprzedać, serwisowanie go w ASO jest dobrym rozwiązaniem. Jak przekazał Związek Dealerów Samochodów:

Wyniki badania zaprezentowane w raporcie potwierdzają dotychczas obserwowany trend, właściciele samochodów serwisowanych w ASO mogą liczyć na większy zysk przy odsprzedaży swojego pojazdu. Jak podają autorzy, najczęściej w zestawieniu pojawiały się samochody najstarsze. Grupa rocznikowa 2010, która stanowiła ponad 25% całego rankingu, odnotowała też najwyższy średni wzrost wartości na poziomie 14.38%. Grupą z drugim najwyższym wzrostem był rocznik 2021 – samochody wtedy wyprodukowane i serwisowane w ASO były średnio o 14.33% droższe. Warto odnotować, że modele z tej grupy stanowiły mniej niż 16% całości zestawienia.

Oczywiście najwyższy wzrost cenowy odnotowują samochody z wyższej półki cenowej. Modele klasy premium mogą dzięki regularnym serwisom w ASO być droższe nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych – wszystko oczywiście zależy od marki i ogólnego stanu pojazdu. Zgodnie z danymi przekazanymi przez ZDS:

Najwyższy średni wskaźnik cen z prezentowanych marek osiągnęło Subaru z wynikiem równym 17,97%. Pośród marek premium najlepiej wypadło Porsche – 16,9%. Uśredniony wzrost dla wszystkich uwzględnionych w rankingu marek premium to 14%. W praktyce taki wzrost wskaźnika może oznaczać zysk przy sprzedaży przekładający się nawet na dziesiątki tysięcy złotych w przypadku najnowszych pojazdów. Rekordowe wyniki odnotowały modele marki Porsche, które w przypadku serwisu w ASO potrafiły być droższe o ponad 100 tys. złotych.

Kupujesz samochód, który będzie z tobą aż do (jego) śmierci? ASO jest dobre, ale nie jest konieczne

Oczywiście ASO w teorii gwarantuje najwyższą jakość usług, tak więc serwisowanie tam samochodu powinno wiązać się z tym, że usterkę naprawi się raz a porządnie. Wyższa cena przekłada się na lepszą jakość, w związku z czym w ogólnym rozrachunku właściciel samochodu powinien wyjść na zero i mieć zdecydowanie mniej problemów (mniej awarii, szybka i skuteczna diagnostyka itp.). Jednak czasem można znaleźć tańszy i równie dobry warsztat samochodowy. W takiej sytuacji wizyty w ASO wydają się zbędne.

Jeżeli jeździmy tańszym samochodem, o którym można powiedzieć sporo, ale nie to, że zalicza się do pożądanych marek premium, konieczność serwisowania go w ASO wydaje się dyskusyjna. Oczywiście nie mówimy tutaj o samochodach nowych, które muszą być serwisowane w ASO, żeby nie stracić gwarancji, a o nieco starszych modelach. W przypadku, gdy samochód jest dla nas raczej wołem roboczym, a nie rozpieszczaną perełka, warto się zastanowić, co jest bardziej opłacalne. Jeżeli nie planujemy odsprzedaży, należy porównać koszty serwisowania w ASO z kosztami w zwykłym zakładzie mechanicznym, a także porównać jakość usług (uwzględniając zaawansowanie techniczne samochodu) i na tej podstawie podejmować decyzję.