- Home -
- Codzienne -
- ZUS ułatwia składanie wniosków o zasiłki. Zakład sam dopełni część formalności
Osoby, które zamierzają starać się o zasiłek macierzyński lub zasiłek pogrzebowy w trakcie epidemii będą mieć ułatwione zadania. ZUS sam załatwi część formalności - chodzi o pozyskanie z Urzędu Stanu Cywilnego odpisu aktu cywilnego, który jest niezbędny do przyznania zasiłku.

Składanie wniosków o zasiłki do ZUS: Zakład weźmie na siebie część formalności i sam uzyska odpis aktu cywilnego
W czasie epidemii załatwianie wielu urzędowych spraw może być niezwykle utrudnione, a czasem wręcz - niemożliwe. Gorzej, jeśli załatwienie jednej sprawy zależy od drugiej. Tak jest w przypadku pozyskania odpisu aktu cywilnego, by móc złożyć wniosek o przyznanie zasiłku z ZUS. Osoby starające się o zasiłek macierzyński powinny dołączyć do wniosku odpis skrócony aktu urodzenia dziecka. Ci, którzy chcą wnioskować o zasiłek pogrzebowy, muszą z kolei dołączyć odpis skrócony aktu zgonu.
Teraz odpis aktu cywilnego nie będzie musiał być pozyskany przez wnioskującego. Na czas epidemii ten obowiązek bierze na siebie ZUS. Zakład wystąpi do USC o odpis aktu cywilnego, jeśli starającemu się o zasiłek nie uda się go dołączyć do wniosku.
Składanie wniosków o zasiłki do ZUS: warunek: przekazanie odpowiednich danych
Jednocześnie wnioskujący muszą pamiętać, by załączyć dane pozwalające Zakładowi na pozyskanie odpisu. Z wnioskiem o zasiłek macierzyński należy przekazać imię i nazwisko, datę urodzenia i numer PESEL dziecka. Zamiast nr PESEL można również podać miejsce urodzenia dziecka (miejscowość). Jeśli ktoś składa wniosek przez PUE ZUS, dane dziecka musi umieścić na odrębnym formularzu oświadczenia i przekazać go pracodawcy/zleceniodawcy/złożyć bezpośrednio do ZUS (w przypadku osób prowadzących działalność pozarolniczą). Jeśli z kolei składa wniosek papierowy, nie musi do tego dołączać odrębnego formularza. Wystarczy, że skorzysta z jednego z formularzy wniosków dostępnych na stronie Zakładu (ZAM, ZUR lub ZAO).
Osoby, które wnioskują do ZUS o zasiłek pogrzebowy i chcą, by Zakład za nich pozyskał odpis aktu cywilnego, w papierowym wniosku o zasiłek na formularzu Z-12 muszą wpisać dane identyfikacyjne osoby zmarłej (imię i nazwisko, numer PESEL, datę zgonu). Należy też pamiętać, że w przypadku zasiłku pogrzebowego ZUS wystąpi o odpis aktu cywilnego tylko w sytuacji, gdy wnioskujący jest członkiem rodziny zmarłego. Dodatkowo warto też zwrócić uwagę, że niektóre dokumenty w przypadku starania się o zasiłek pogrzebowy muszą być złożone w oryginale (np. rachunki poniesionych kosztów pogrzebu).
zobacz więcej:
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:58, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
01.07.2025 8:37, Rafał Chabasiński
01.07.2025 7:52, Aleksandra Smusz
01.07.2025 6:56, Rafał Chabasiński
30.06.2025 20:19, Rafał Chabasiński
30.06.2025 16:17, Rafał Chabasiński
30.06.2025 15:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 13:30, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 12:55, Mateusz Krakowski
30.06.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 10:57, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 10:51, Rafał Chabasiński
30.06.2025 10:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 9:17, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 8:30, Rafał Chabasiński
30.06.2025 8:07, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 7:02, Aleksandra Smusz