Social media w firmie? Wydawać by się mogło, że w 2024 r. to już oczywista oczywistość. A jednak, z najnowszego badania Eurostatu wynika, że nawet połowa przedsiębiorstw nad Wisłą nie korzysta z przynajmniej jednego typu mediów społecznościowych. Jesteśmy w ogonie kontynentu.
Ledwie 46 proc. polskich przedsiębiorstw używało w zeszłym roku mediów społecznościowych (w tym także np. blogów) – wynika z najnowszego badania Eurostatu. Jeśli chodzi o kraje UE, to mniej firm odkryło potęgę social mediów tylko na Słowacji, w Rumunii oraz Bułgarii.
Mimo wszystko, używanie social mediów w celach firmowych rośnie. W 2015 r. z tego narzędzia korzystało raptem 22 proc. polskich firm.
Jaki procent firm korzysta z mediów społecznościowych? Źródło: Eurostat
Social media w firmie? W Polsce jest z tym słabo
W całej Unii Europejskiej średnia ta przekracza 60 proc., więc my wyraźnie ją zaniżamy. Wynik jest dość zaskakujący, w końcu można mieć wrażenie, że polscy przedsiębiorcy całkiem nieźle nauczyli się grać w socialmediową grę. Być może wyniki zaniżają mniejsze przedsiębiorstwa, mające głównie klientów biznesowych, które nie czują, że takie działania mogą przełożyć się na kondycję ich firmy.
Jeśli chodzi o Europę, najczęściej social media wykorzystują firmy z maleńkiej Malty – w tym przypadku ten wskaźnik przekracza 87 proc. W badaniu Eurostatu też świetnie wypadają kraje skandynawskie. W Danii oraz Finlandii wykorzystanie mediów przez przedsiębiorców wyraźnie przekracza 80 proc. Dobrze wypada także np. Szwecja oraz Norwegia.
W ostatnich latach, jeśli chodzi o badania Eurostatu, to zdążyliśmy się przyzwyczaić, że nie ma już tam zasady, że dobrze wypadają kraje zachodnie, a kiepsko – te ze wschodniej części kontynentu. Natomiast jeśli chodzi o badanie social mediów, dokładnie taką tendencję widać. Nie jest to specjalnie optymistyczne. Światowy biznes bowiem ostatnio robi co może, by jak najlepiej przygotować się do rewolucji związanej z rozwojem sztucznej inteligencji. Trochę więc jest to zastanawiające, że w tym samym czasie dla większości polskich firm nowościami są takie narzędzia, jak blogi, Facebook, X czy TikTok…