W obecnej chwili nie będzie nadużyciem użycie stwierdzenia, że stacje benzynowe w Polsce są nimi tylko z nazwy. Z badań wynika wprost, że zyski ze sprzedaży paliw to tylko część dochodów stacji. Dogłębnym zbadaniem tego tematu zajęli się eksperci z aplikacji PanParagon. Wyniki badania mogą zaskakiwać wszystkich tych, którzy myśleli, że na stacjach benzynowych paliwo jest najważniejszym produktem.
Papierosy to najpopularniejszy artykuł na stacjach benzynowych w Polsce
Z badania PanParagon opublikowanego na łamach Business Insider wynika, że to wcale nie paliwo, a papierosy są najczęściej kupowane na stacjach benzynowych w Polsce. Eksperci zauważają tym samym, że papierosy awansowały w tym rankingu z miejsca trzeciego na pierwsze. Mówiła o tym na łamach Business Insider Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon:
W poprzednich naszych analizach papierosy znajdowały się na trzecim miejscu w obu rankingach. Tegoroczny awans w zakupach papierosów na stacjach paliw może budzić obawy, zwłaszcza w obliczu rosnącej świadomości na temat szkodliwości palenia tytoniu.
Na drugim miejscu w rankingu znalazły się napoje energetyczne, a na dalszych pozycjach hot-dogi, zapiekanki, napoje słodzone, woda, batony i burgery.
O tym, że pełny zbiornik paliwa to niewielki zysk dla stacji benzynowych wiadomo nie od dzisiaj
Eksperci od dawna zauważają, że pomimo tego, że obroty na towarach niepaliwowych na stacjach benzynowych są niższe, to jednak ich znaczenie jest rekompensowane przez dużo wyższą marżę. Stacje benzynowe nie mogłyby więc funkcjonować bez małej gastronomii, sprzedaży napojów czy innych dodatkowych usług. To wszystko sprawia, że stacje od dawna przekształciły się w niewielkie markety, gdzie bez problemu możemy kupić napoje, hot-dogi i oczywiście alkohol.
Przedstawiciele Polskiej Izby Handlu zwracali niedawno uwagę na fakt, że oprócz papierosów, również alkohol stanowi jedną z ważnych części sprzedaży na stacjach benzynowych. Pomimo tego, że redaktorzy Business Insider chcieli dowiedzieć się, jak ważne są napoje procentowe dla zysków stacji benzynowych, wiele sieci działających w Polsce nie chce podawać szczegółowych danych na ten temat. Wyjątkiem w tym wypadku był koncern BP, który poinformował, że alkohol na stacjach stanowi marginalną część rynku jego sprzedaży w Polsce. Przedstawiciele sieci wypowiedzieli się także negatywnie o planach ograniczenia sprzedaży alkoholu na stacjach, nazywając je nierównym traktowaniem względem innych punktów handlowych, które oferują go bez ograniczeń.