ecommerce Lokowanie produktu

Jeżeli klient z Grecji chce towar na jutro, to możliwości logistyczne już na to pozwalają i mogą być sporą szansą dla firm z niszowym towarem

Patryk Wieczyński
01.07.2021
Jeżeli klient z Grecji chce towar na jutro, to możliwości logistyczne już na to pozwalają i mogą być sporą szansą dla firm z niszowym towarem

Przez dekady lokalni sprzedawcy mogli liczyć głównie na swoich klientów z okolicy, by utrzymać się na rynku. Jednak z każdą kolejną dekadą, świat robi się coraz mniejszy, a to otwiera nowe możliwości dla małych, wyspecjalizowanych firm. Firm, które dzięki nowym możliwościom logistycznym mogą się szybciej rozwijać. Szybkie usługi kurierskie to jedna z kolejnych opcji, ułatwiających funkcjonowanie w globalnej wiosce.

Nie ma co tu przytaczać tych wszystkich tekstów dotyczących tego, że „kto znajdzie pracę, którą kocha, ten nie przepracuje ani jednego dnia”, bo wszyscy wiemy, że życie jest często dużo bardziej skomplikowane. Nie mniej dla osób, które mają jakieś ciekawe hobby czy umiejętności, które są na tyle specyficzne, że ciężko o znalezienie odpowiedniej liczby klientów tylko w okolicy, rosnące możliwości logistyczne mogą pomóc w zarabianiu na tym, co faktycznie lubią i potrafią robić.

Globalizacja, jak każdy proces, ma swoje zalety i wady. I tak jak oceniać można ją różnie, tak zadaniem na co dzień, jest się do niej dostosować. Pozwala ona bowiem na rozwój wielkim korporacjom, które mogą działać ponad wszelkimi granicami. Ale też może dać szanse małym firmom, które normalnie skazane byłyby na zamknięcie albo małe zarobki.

Jeżeli ktoś prowadzi handel niszowym towarem, skierowanym tylko do specyficznej grupy odbiorców, to dziś nie ma dla niego lepszego połączenia niż internet i dobra firma logistyczna. Masz antykwariat ze starymi winylami, specjalizujący się w jazzowych perełkach? Zamykanie się tylko na rynek polski może sprawić, że sprzedaż kilka płyt i będziesz musiał szukać innych źródeł dochodu. Chcesz handlować bursztynem? Jasne, dobrze sprzedawać to nad morzem, ale ostatnie lato pokazało, że tak jak granice można zamknąć i nagle turystów może po prostu nie być w nadmorskich kurortach, tak biznes w internecie wciąż żyje, a nawet się rozwija.  Otworzenie sklepu internetowego, z angielską wersją językową może sprawić, że twoimi klienci będą z całego świata, a chętni na bursztyn znajdą się wszędzie.

Jeszcze nigdy tak mała firma, nie mogła wysłać swojego towaru tak szybko i tak daleko

Obecne możliwości logistyczne sprawiają, że przy zakupach transgranicznych odpada jeden z największych problemów, czyli bardzo długi czas oczekiwania. Jest bowiem logiczne, że gdy ktoś coś kupi, to chce to dostać jak najszybciej.

Patrząc na ofertę firmy FedEx, widać, że jeżeli jakiemuś Grekowi bardzo się śpieszy, to wykorzystując usługę FedEx Europe First, jest opcja, by przesyłkę otrzymał już dnia następnego, w godzinach porannych! Oczywiście, jeżeli woli wersję tańszą, bo i tak zamierza wspomnianej wcześniej płyty winylowej posłuchać dopiero w weekend, to nie ma problemu. Przesyłka dotrze w ciągu 2-5 dni, co sprawia, że przesyłanie w Europie jest czasowo podobne do wysyłek listowych w Polsce.

A jeżeli mu się nie spodoba, to obecnie takie firmy jak FedEx wspomagają nawet opcje zwrotów. Potrzebujesz etykietę zwrotną czy poradę celną? Nie ma problemu, firmy kurierskie chętnie wspierają małych przedsiębiorców także w tych dziedzinach, wiedząc, że kto raz przez to przejdzie bez problemu, chętniej i bez obaw skorzysta z tego w przyszłości.

Firmy kurierskie nie ograniczają się tylko do czystej usługi transportowej, ale też wspierają w walce z biurokracją

Problemem, jaki może męczyć każdego, kto chciałby wysłać przesyłkę do kraju poza Unię Europejską, są te wszystkie cła i inne obowiązki. Firmy kurierskie wiedzą i o tym. Dlatego też FedEx na swojej stronie nie tylko ma poradnik, w którym pomaga określić, czy w ogóle musimy to cło płacić, ale także narzędzia pomagające np. w wyszukiwaniu odpowiednich kodów czy umożliwiający przesyłanie dokumentów w sposób elektroniczny, by ewentualna odprawa trwała jak najkrócej i poradził sobie z tym nawet mały przedsiębiorca.

Wszystkie te możliwości sprawiają, że mały, teoretycznie bardzo niszowy biznes, może spróbować swoich sił na globalnym rynku. Oczywiście to nie musi być czysty handel jakimś towarem. Szybkie usługi kurierskie, które docierają do całego świata, pozwalają też na próbę odnalezienia swojej niszy np. artystom, którzy mają pomysł na własne rękodzieła, piwowarom, którzy chcą pochwalić się swoimi lokalnymi trunkami czy każdemu, kto po prostu chce zarobić na tym, co robi.

Nie każdy pomysł pewnie wypali, ale czasem wypalić mogą te bardziej absurdalne. Na przykład handel starymi koszulkami piłkarskimi

Oczywiście nie jest tak, że wystarczy coś sobie wymyślić, robić to i pieniądze same będą płynąć, z całego świata. Nie chodzi tu o to, by sprzedawać jakąś abstrakcyjną wizję świata, a jedynie pokazywać możliwości. A jeżeli ktoś chce pozytywnego przykładu, to może zajrzeć na stronę firmy Classic Football Shirts. Co prawda tych dwóch studentów zaczęło najpierw od sprzedaży stacjonarnej, ale teraz oprócz sklepów zwykłych, słyną z tego, że można towar od nich zakupić też z dostawą do domu. A tym towarem są… stare koszulki piłkarskie. Tak, ktoś robi niezłą kasę na tym, że sprzedaje piłkarskie stroje, które dotyczą lat ubiegłych. Połączenie sportu z nostalgią sprawiło, że odnieśli niezwykły sukces, chociaż początkowo pomysł wydawał się szalony. Oczywiście jedna pozytywna historia nie oznacza, że każda się tak potoczy, ale pokazuje, że dzisiejszy świat, z internetem i dobrą i szybką logistyką, wciąż czeka na takie pomysły.

Zresztą szybkie usługi kurierskie pozwalają na rozwój też firm innego typu. Skoro na przesyłkę z innych krajów aktualnie czeka się bardzo krótko, to można takie firmy jak FedEx wykorzystać jako transport od samego producenta, do klienta. Już teraz przecież normą jest, że jeżeli idziemy do niejednego sklepu, to część asortymentu sprzedawca ma na miejscu, a część jest na zamówienie.

Tak jak duże firmy korzystają z dużych firm logistycznych, tak te mniejsze mogą np. poszerzyć swój asortyment, o ten, który ma dla nich zaprzyjaźniona firma z Włoch czy Hiszpanii. Skoro przesyłka kurierska może do nas dotrzeć nawet w ciągu doby, to nie jest problemem, by części towaru nie mieć na miejscu, a ściągać ją dopiero na specjalne zamówienie klienta. Takim czymś może być np. wino z zaprzyjaźnionej winiarni od znajomego z Italii, czy ser od kolegi z Francji. Zresztą, pomysłów mogą być tysiące, warto przede wszystkim wiedzieć, że obecne możliwości logistyczne pozwalają rozwinąć skrzydła wszystkim i korzystać z nich mogą nawet małe firmy.

Wpis powstał we współpracy z FedEx