- Home -
- Codzienne -
- W Polsce kierowcy raczej sami tankują auta. Ale są sytuacje, w których pracownik stacji powinien im pomóc
W Polsce tankowanie na stacjach benzynowych bazuje na modelu samoobsługowym, co jest zgodne zarówno z przepisami, jak i międzynarodową praktyką. Samodzielne tankowanie przez większość kierowców swoich samochodów jest korzystne zarówno dla właścicieli stacji, którzy mogą dzięki temu obniżyć koszty operacyjne, jak i dla klientów, ceniących szybkość i wygodę.

Nie oznacza to jednak, że pracownicy stacji benzynowych nigdy nie pomagają w tankowaniu – sytuacje wyjątkowe, takie jak niepełnosprawność lub inne problemy zdrowotne kierowcy, mogą wymagać ich interwencji. To jedna z zasad profesjonalnej obsługi.
Ci kierowcy mogą liczyć na zatankowanie samochodu przez pracownika stacji
Niektóre stacje w Polsce, z uwagi na lokalne uwarunkowania rynkowe lub specyficzne oczekiwania klientów, oferują kompleksową obsługę. Taka usługa jest często elementem strategii biznesowej mającym na celu zwiększenie konkurencyjności i atrakcyjności stacji. To, czy pracownicy stacji pomagają w tankowaniu, zwykle jest jasno zaznaczone w polityce firmy i rzuca się w oczy zaraz po zatrzymaniu się przy dystrybutorze. Jest to ważny aspekt dbałości o równość i dostępność usług, komfortowy dla wszystkich klientów.
Od czasu do czasu występują jednak okoliczności, które zmuszają pracownika stacji do udzielenia pomocy przy tankowaniu. Do takich można zaliczyć przede wszystkim przypadki, gdy kierowca nie jest w stanie samodzielnie zatankować auta z powodu niepełnosprawności lub innych problemów zdrowotnych.
Nie tylko w Polsce tak jest. Na świecie jest podobnie
W skali międzynarodowej sytuacja wygląda podobnie. Z reguły nie ma jednoznacznych przepisów zobowiązujących pracowników stacji benzynowych do tankowania paliwa za klienta. Zazwyczaj to polityka firmy i ewentualne lokalne regulacje decydują o tym, czy pracownicy są zobligowani do takiej pomocy. Podobnie jak w Polsce, niektóre firmy uznają pomoc w zatankowaniu za element standardowej obsługi klienta, inne pozostawiają tę decyzję w gestii pracowników. Mimo wszystko w Polsce oraz na świecie dominuje model samoobsługowy.
Jako ciekawostkę warto dodać, że oprócz tankowania za klienta niekiedy stacje oferują mycie szyb czy sprawdzanie poziomu oleju, bardzo przydatne zwłaszcza podczas dłuższych podróży. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy dana stacja bezproblemowo pomaga w tankowaniu, a chcemy uniknąć rozczarowań, najlepiej będzie po prostu zadzwonić lub sprawdzić stronę internetową firmy przed planowaną wizytą w ramach dłuższej podróży. Choć rzecz jasna przed wyjazdem nad morze czy w góry mało kto planuje rozkład miejsc tankowania, w przypadku kierowcy ze specjalnymi potrzebami warto to zrobić, aby uniknąć problemów.
zobacz więcej:
05.07.2025 8:21, Aleksandra Smusz
05.07.2025 7:35, Igor Czabaj
05.07.2025 4:21, Mariusz Lewandowski
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz