Nowy projekt Ministra Klimatu i Środowiska przewiduje… koniec ekogroszku. Nie chodzi jednak o całkowite wycofanie tego paliwa z obiegu.
To koniec ekogroszku. A dokładniej – nazywania ekogroszku ekogroszkiem
Ekogroszek to jeden z rodzajów paliwa stałego stosowanego do ogrzewania budynków. Ze względu na swoją nazwę (a dokładniej przedrostek „eko”) można mieć wrażenie, że jest to ekologiczny rodzaj opału; w rzeczywistości nadal jest to jednak węgiel kamienny (choć wyselekcjonowany i emitujący do atmosfery mniej szkodliwych substancji w porównaniu do tradycyjnego węgla).
Przekonanie dużej części społeczeństwa o ekologiczności ekogroszku potwierdzają również badania Fundacji ClientEarth z 2021 r., które przywołuje „Rz”. Okazuje się, że aż 44 proc. osób ogrzewających dom ekogroszkiem oraz 25 proc. wykorzystujących zwykły węgiel uważało, że ekogroszek to produkt ekologiczny. Co jeszcze ciekawsze, 66 proc. ankietowanych było też zdania, że jeśli używa się węgla wysokiej jakości (a ekogroszek co do zasady takim jest), to jego spalanie może być przyjazne dla środowiska.
Nie dziwi zatem, że organizacje ekologiczne, takie jak wspomniana fundacja czy Polski Alarm Smogowy apelowały już od dłuższego czasu, by zmienić mylącą nazwę – i zastąpić ją taką, która nie będzie przywodzić na myśl ekologicznych rozwiązań. Teraz okazuje się, że postulaty organizacji mają szansę na realizację. Jak donosi „RP”, projekt Ministra Klimatu i Środowiska zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu pobierania próbek paliw stałych dookreśla nazewnictwo takich paliw jak właśnie ekogroszek, ale też – ekomiał. Dookreślenie zostanie dokonane przez dodanie konkretnych sformułowań – nazwy handlowej „groszek plus” oraz, odpowiednio, „miał plus”. Oprócz tego dodana też zostanie nowa pozycja dla sortymentu „groszek premium”, gdzie górny wymiar ziarna będzie wynosić 31,50 mm.
Rozporządzenie wprowadza również inne zmiany
Głównym celem rozporządzenia jest dostosowanie zakresu wymagań jakościowych oleju napędowego do brzmienia najnowszej edycji normy PN-EN 590:2022-08 Paliwa do pojazdów samochodowych – Oleje napędowe – Wymagania i metody badań opublikowanej przez Polski Komitet Normalizacyjny w dniu 30 sierpnia 2022 r. Oprócz wspomnianego dookreślenia nazw rozporządzenie zmniejszy minimalną wartość gęstości oleju napędowego dla okresu przejściowego oraz określi minimalną wartość parametru stabilności oksydacyjnej olejów napędowych zawierających powyżej 2 proc. estrów metylowych na poziomie 60 minut.
Planowany termin wydania rozporządzenia to IV kwartał tego roku lub I kwartał 2024 r.; sam projekt pojawił się na stronach rządowych zaledwie wczoraj. Od razu ruszyły też konsultacje społeczne.