Uber i Bolt znikną z Polski? Prawdopodobnie tak, jeśli w życie wejdzie najnowsza wersja lex Uber

Biznes Codzienne Gorące tematy Podatki dołącz do dyskusji (144) 12.03.2019
Uber i Bolt znikną z Polski? Prawdopodobnie tak, jeśli w życie wejdzie najnowsza wersja lex Uber

Udostępnij

Edyta Wara-Wąsowska

Szykuje się kolejna odsłona „lex Uber”. Tym razem jednak znacznie „drastyczniejsza” dla takich firm jak Uber czy Taxify (obecnie Bolt). Okazuje się, że Ministerstwo Infrastruktury dąży do tego, by aplikacja nie mogła służyć do rozliczania podatków u pośredników transportowych. A to prawdopodobnie spowodowałoby, że Uber i Bolt znikną z Polski.

Uber i Bolt znikną z Polski?

Wiele wskazuje na to, że już niedługo możemy się pożegnać z popularnymi aplikacjami. Wszystko przez najnowszy pomysł Ministerstwa Infrastruktury. Jak podaje Gazeta Wyborcza, pojawił się nowy projekt tzw. „lex Uber”. Zapis, który w nim umieszczono może spowodować, że takie firmy jak Uber i Bolt znikną z Polski. Dlaczego? Resort infrastruktury chce, by wykorzystanie aplikacji mobilnej jako urządzenia służącego m.in. do rozliczania podatku przez podmiot dokonujący przewozu osób było niemożliwe.

Co to oznacza? Zarówno Uber czy Bolt łączą kierowcę z pasażerem właśnie za pomocą aplikacji. Za pomocą tej samej aplikacji wyliczają cenę kursu i podatku do odprowadzenia. Wszystko działa szybko i sprawnie, koszty są niewielkie. Po wprowadzeniu proponowanego zapisu przewoźnicy musieliby zastąpić aplikację… taksometrami. To oznaczałoby zakup tysięcy urządzeń dla każdego kierowcy. Takich samych, jakimi dzisiaj posługują się taksówkarze. Innym rozwiązaniem byłoby… wycofanie się z Polski.

Rząd jednak po stronie taksówkarzy?

„Lex Uber” od początku miało na celu mocne ograniczenie funkcjonowania Ubera czy Bolta w Polsce. Chcieli tego przede wszystkim taksówkarze, którzy narzekali na nierówne traktowanie. Poprzednie wersje „lex Uber” niby wprowadzały pewne utrudnienia dla firm, ale były to raczej regulacje prowadzące do zrównania pewnych kwestii. Trudno było jednak mówić o tym, by z tego powodu Uber i reszta podobnych mu firm miały zniknąć z Polski. Teraz jednak sytuacja jest zupełnie inna. Projekt Ministerstwa Infrastruktury mógłby bardzo skutecznie zniechęcić przedsiębiorstwa do dalszej walki z polskim ustawodawcą. Traktowanie aplikacji mobilnej jako substytutu kasy fiskalnej miałoby być możliwe dopiero „w przyszłości”, jednak bliżej nieokreślonej. A to niczego nie rozwiązuje.

Tagi:: , , , ,

144 odpowiedzi na “Uber i Bolt znikną z Polski? Prawdopodobnie tak, jeśli w życie wejdzie najnowsza wersja lex Uber”

  1. Uber chyba jednak nie ma się czego obawiać, ambasador Mosbacher znowu tupnie nogą i projekt nagle utknie w legislacji.

    Przed wyborami rządzącym są potrzebne obrazki na których ściskają sobie rączki z sojusznikiem, raczej nie będą irytować USA dla głosów taksówkarzy.

  2. Poprawcie mnie jeżeli się mylę, ale czy rządowi nie podoba się, że Uber oblicza ceny kursu i liczy podatki w zbyt wydajny i tani sposób? Jeżeli tak, to ten kraj musi upaść. Jak najszybciej. Rosja, armia EU, US, cokolwiek. Niech Chiny nas wykupią. Zaorać i zacząć od nowa.

    I jeszcze pierwszy sekretarz maowiecki bezczelnie pie**oli o innowacjach. A gdy ktoś je wprowadza, to jest karany. Heh.

      • W sklepach też są kasy fiskalne, dlaczego uber ma ich nie mieć? Lekarze, prawnicy i księża też powinni prowadzić ewidencję i rozliczać się tak jak każdy przedsiębiorca. Albo każdy działa na równych zasadach, albo wszyscy będą wolontariuszami, którzy otrzymują nie wypłatę, a kieszonkowe. Jeśli nadal nie rozumiesz, dlaczego uber jest tańszy od taxi ( chociaż są korporacje, które jeżdżą w cenie ubera), to wróć do szkoły i zacznij edukację od zera. Uber nie jest tańszy dlatego że licencja i kasa fiskalna z taksometrem kosztują majątek – uber jest tańszy, ponieważ uber partnerzy zatrudniają kierowców ( nawet tych z własnym autem) na umowy zlecenie, a podatki w ich przypadku to fikcja. Można kombinować, ale należy kombinować tak, żeby nikt się nie mógł przyczepić – nie chcę płacić VAT, robię zakupy – samochód cokolwiek. Mam nadzieję, że teraz jest dla Ciebie w miarę jasne o co w tym wszystkim chodzi.

    • Uber nie jest żadną innowacją, wmawia wam że jest – dodatkowo puścił w obieg śmieszne propagandowe teksty typu – dorożkarze też strajkowali jak pojawił się automobil etc – uber nie lata nad miastami bezzałogowymi dronami, ani nie używa teleportu. Uber ma usługę, ktora na początku pięknie wyglądała, same nowe auta, teraz z tej usługi nie zostało nic, fundacje, Ukraińcy którzy tępo gapią się w nawigację, stare fabie i omegi B. W artykułach pojawia się wzmianka o itaxi i mytaxi – te firmy nie mają się czego bać, zrzeszają tylko taksówkarzy, którzy na swojej kasie fiskalnej mogą zrobić czary mary i pojechać na tzw cenę umowną. Ustawa nie cofa nas do XIX wieku, ustawa reguluje rynek.

  3. Może jeszcze wróćmy do bryczek z konnym zaprzęgiem i FV wypisywanych ręcznie na bloczkach samo-kopiujących !!!

    • Widzisz, napisalem już post dotyczący tej głupiej argumentacji. Uber kierowcy jeżdżą samochodami – uber nie ma dronow, ani teleportera – fakturę musi wystawić przedsiębiorca, no chyba że masz podpisaną umowę z korporacją, w tedy jeździsz bezgotówkowo. Korporacje taxi dają Ci teraz te same możliwości co uber, z tym że kierowcy jeżdżą zgodnie z ustawą – uber nie jest tańszy dlatego że bycie taksówkarzem jest takie drogie – uber jest tańszy, ponieważ uber kierowcy to wolontariusze, którzy otrzymują nie wypłatę, tylko kieszonkowe.

  4. Ja uwielbiam jeździć Uberem – niestety tyle razy zostałem oszukany prze taksówkarzy, że teraz jeżeli tylko mogę wybieram Ubera.
    Mam tylko jeden taki problem: mam 3 faktury za przejazdy Uberem, które wrzucam sobie w koszty. Każda ma inną stawkę Vat – jedna 23%, jedna 8%, a jedna to działalność, która nie klasyfikuje się do VAT, ktoś wie jak to możliwe?

    • Tak to jest jawny wałek, dam ci taki przykład z mojego życia. Stoi kobitka na ulicy na światłach awaryjnych złapał gumę. szkoda mi się zrobiło zatrzymałem się i wymieniłem jej koło na szczęście miała zapas. Chciałabym panu za to zapłacić ale to auto służbowe i potrzebuje fakturę. Powiedziałem żeby się nie wygłupiała, ja nie chcę żadnych pieniędzy zrobiłem to z czystego serca. Ona nalega, Ja prowadzę działalność gospodarczą konkretnie usługi remontowe. I niestety nie mam PKD tym w zakresie, i niestety nie mogę wystawić i fafaktur chociaż płacę podatki ZUS. Więc te faktury które wystawia Ci Uber są niezgodne z prawem. O czym w ogóle się nie mówi. poza tym jeżeli jestem na pełnym vacie to wystawiam fakturę pełną VAT jeżeli na ryczałcie no to 8 lub 10%. Więc to kolejny dowód że Uber działa nielegalnie w Polsce. Cierp może wystawić ci fakturę na podstawie paragonu może też to zrobić w jego imieniu korporacja.

      • Generalnie ta odpowiedź nie odnosi się w ogóle do tego o co pytałem, ale dziękuję. Może ktoś kto zna się bardziej na podatkach będzie w stanie odpowiedzieć.

      • Stoi kobitka na ulicy na światłach awaryjnych złapał gumę. szkoda mi się
        zrobiło zatrzymałem się i wymieniłem jej koło na szczęście miała zapas.
        Chciałabym panu za to zapłacić ale to auto służbowe i potrzebuje
        fakturę. Powiedziałem żeby się nie wygłupiała, ja nie chcę żadnych
        pieniędzy zrobiłem to z czystego serca. Ona nalega, Ja prowadzę
        działalność gospodarczą konkretnie usługi remontowe. I niestety nie mam
        PKD tym w zakresie, i niestety nie mogę wystawić i faktur chociaż
        płacę podatki ZUS

        Jeśli to była twoja odpowiedź,że nie możesz bo nie masz w PKD to bardzo dobrze.Farciarzu.Znając życie to pewnie była kolejna prowokacja skarbówki.

    • W jaki sposob mozna zostac oszukanym przez Ubera?
      Czy cos w stylu kurs sie konczy a taksowkarz nadal jezdzi po miescie na nasz koszt?

  5. Ale dlaczego miało być się jazdy zdrożeć? Bo jest jednorazowy zakup kasy?? jak wprowadzono kasy na bazarze jakoś cena owoców ani warzyw nie podskoczyła. jednorazowy wydatek który stoi po stronie przedsiębiorcy nie korporacji. Ale najlepiej się zasłaniać czymś takim a prawda jest inna. Uber się boi:
    1. w końcu trzeba będzie płacić podatki. w aplikacji da się wszystko ukryć. 2. Kierowcy ubera będą mogli zabierać pasazerow z ulicy. I nie będą mieć swojej złodziejskiej prowizji 25% 3. W uberze jest taka duża rotacja ludziu że że kasa będzie musiała być przypisywana do innej licencji. A nie wiem co na to urząd skarbowy i organ który wydaje licencję. 4. Ich wykwalifikowani kierowcy z Ukrainy mogę mieć problem z obsługi tak zaawansowanego technicznie urządzenia :). A tak w ogóle to Uber to jest taka super innowacja w której kierowcy którzy chcą zarobić muszą pracować po 15 godzin na dobę. WYZYSK

    • Kasa to nie zakup jednorazowy. Należy wtedy wprowadzić cały system powiazania ich z aplikacją i dodatkowo opłaty miesięczne użytkownie kasy i certyfikację

  6. „To oznaczałoby zakup tysięcy urządzeń dla każdego kierowcy”. Mi się tam wydaje, że wystarczyłoby jedno urządzenie dla każdego kierowcy……

  7. „To oznaczałoby zakup tysięcy urządzeń dla każdego kierowcy” Bez przesady, wystarczyłoby po jednym taksometrze na kierowcę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *